karlsone

    Vår handledare försöker argumentera för att det finns plagiat lagar som hindrar mig och min klasskamrat från att lämna in rapporten för vårt gymnasiearbete under bådas namn. Vi har båda två skrivit hela arbetet tillsammans, så jag ser ingen anledning till varför den inte skulle ha rätten att ha bådas namn på sig. Läraren (handledaren) vill alltså att min klasskamrat ska skriva en till rapport, om samma ämne, och lämna in den separat från 'min' rapport. Kan själv inte hitta någon sorts lag som backar upp det han påstår, utan hittar bara lagar om att vårt verk ska ha rätten till båda våra namn som författare på sig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej; jag är SYV och inte lärare och inte handledare för gymnasiearbete, därför saknar jag den expertkompetensen som krävs för att svara på din fråga. Du kan läsa om vad skolverket säger om GA på sin hemsida: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasiearbetet
    Genom att läsa på skolverkets hemsida och genom tidigare kontakter med de som jobbar på skolverket har jag "fått för mig" att gymnasiearbete bedöms individuellt även om eleverna jobbar i grupp. Alltså kan en av eleverna få E och en annan F i samma GA, även om de gjort GA tillsammans, som en grupp. Och hur ska handledaren för gymnasiearbete kunna göra individuell bedömning om ni lämnar en gemensamt rapport/redogörelse? Då måste ni i så fall bli godkända (alla i er grupp) eller underkända (alla i er grupp). Vägrar ni redovisa era insatser individuellt då kan inte handledaren göra individuella bedömningar och betygsatta era insatser individuellt och då (tror jag) hen kan sätta F på alla i er grupp (med motiveringen att ni gör det omöjligt att göra individuell bedömning och individuell betygssättning, vilket handledaren måste göra, enligt det som skolverket skriver om på sin hemsida).
    Så, mitt förslag är att ni gör som handledaren uppmanar er att göra. Du kan annars själv kontakta skolverket och ställa dina frågor till de som jobbar på skolverkets upplysningstjänst; tel.nr 08-52733200.

    Studie- och yrkesvägledare
    • karlsone : Okej, tack för ditt svar!