Naturareee
    Hej! Jag går i tvåan i ett särskilt program som ska ge full naturbehörighet (minus fysik 2) plus 300 poäng musikkurser.
    Nu är det dags att välja individuella val och då visar det sig att skolan tagit bort möjligheten att läsa utökat inför hösten trots att de tidigare innan vi började på skolan försäkrat oss om att det är fullt möjligt (och i princip förväntat av en) att läsa utökat både en och två kurser i trean (detta är alltså ett beslut som gäller alla, oavsett nuvarande betyg/närvaro). Det här innebär för mig att jag inte får läsa den kurs som jag längtat till sedan ettan då jag måste lägga alla mina poäng på fysik och en meritgivande kurs. Min fråga är ifall det är okej att ändra premisserna såhär i efterhand? Jag hade troligen valt ett annat program om jag hade vetat det här och är nu väldigt besviken.
    Ingår i diskussionen att säga att jag vet att jag personligen både klarar av och mår bra av en utökad studietakt.
    Lång, luddig fråga men väldigt tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får gärna höra med skolverket. Skolverket har anställda jurister som är experter i skoljuridiska frågor.
    Min personliga åsikt är att det bör så långt som möjligt undvikas att läsa på mer än heltid. Detta för att undvika risk att överanstränga sig + för att ha tillräckligt med tid till alla kurser som eleven läser. Heltidsstudier förutsätter studieinsats på 40 timmar per vecka (av dem cirka hälften lektionstid + cirka 20 timmar per vecka ska ägnas åt självstudier, förbereda sig till prov, grupparbete och liknande...).
    Jag vet inte vilken kurs du längtar efter att läsa ... du kan kanske försöka få in den kursen i din studieplan i stället för någon annan kurs.
    Det där med löften som gavs förut...? Situationen kan ändras. Lärarkapacitet kan minska. Den läraren som var tänkt att undervisa kanske blir föräldraledig eller går i förtidspension eller flyttar med sin familj till annan ort, eller blir långtidssjukskriven (på 2 år)... och inget av det kan arbetsgivare förbjuda eller förutse... Behöriga lärare är bristvara. Obehöriga lärare får inte sätta betyg (med vissa undantag). Rektorn kan inte trolla fram behöriga lärare som inte finns att få tag på.
    Att ge mer undervisning än skolan är ålagd att göra kostar också mycket pengar. Lärare jobbar ju inte gratis. Exempel: vi säger att din klass, alla i din klass ska läsa en Extra kurs á 100poäng (det är cirka 100 undervisningstimmar för en lärare); lärare jobbar ju inte gratis; det kan hända att skolan trodde de ska ha resurser för att ge möjlighet att läsa utökat, men nu ser att de resurserna (pengarna) inte finns - det är bara min gissning...
    Du/ni får gärna fråga de som lovade er läsa utökat vad anledning är att det löftet nu dras tillbaka.
    Jag tror tyvärr att det blir svårt (typ omöjligt) för er, elever, att kräva läsa utökat. Enligt mina kunskaper i skoljuridik så är det inte elevens rättighet att kräva läsa utökat program. Jag tycker (personligen) också att det är bättre att försöka rymma in alla kurser inom programmets 2.500poäng. Känner eleven att hen har tid över, är min rekommendation att försöka skaffa extrajobb (som ger både lön och den värdefulla arbetslivserfarenheten). Eleven kan också bedriva självstudier (då blir det inte press på att prestera inom vissa tidsramar, utan man tar till sig kunskap i den takten man själv väljer).
    Kort och "gott": försök få svar från rektorn på din skola varför löftet om utökat program dras tillbaka; kontakta också skolverket, beskriv situationen och fråga om vad som gäller (i fråga om elevens rättigheter) - tel.nr till skolverkets upplysningstjänst är 08-52733200
    Lycka till! Hör av dig sen och berätta vilka svar du fick från rektorn på din skola och från skolverket.

    Studie- och yrkesvägledare