m

    Jag studerar t.ex på lund universitet termin 2 men vill byta till uppsala universitet fast annan program och behöver då börja på termin 1. jag vill också slutföra hela termin 2 på lund så jag undrar om jag kan ansöka till uppsala medan jag fortfarande pluggar i lund. jag tänkte forstätta plugga på lund om jag inte kommer in på uppsala universitet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, du kan absolut söka till andra utbildningar när du bedriver din nuvarande utbildning. Det är väldigt många som gör så. Sök och se om du kommer in på den nya utbildningen. Fortsätt under tiden läsa på din nuvarande utbildning. Om du blir ANTAGEN till den nya utbildningen, kan du då bestämma dig hur du vill göra: acceptera plats på den nya utbildningen och hoppa av din nuvarande eller stanna på din nuvarande utbildning.
    Lycka till med din ansökan och dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare
    • m : om jag kommer in på den nya utbildningen behöver jag göra studieavbrott på nuvarande utbildning? inte nu men i slutet av termin 2?
    • Milla : Om du accepterar (tackar Ja) studieplats på den nya utbildningen och inte kan/vill försöka läsa båda utbildningarna samtidigt, dån måste du meddela din nuvarande utbildning om att du hoppar av. Du kan försöka ansöka om Studieuppehåll med platsgaranti men troligtvis blir det Nej på den ansökan. Du kan också fråga utbildningsadministratören på din nuvarande utbildning om det.