Erik
    Jag går sista terminen i trean (GY 11) och hoppade av en kurs tidigare under läsåret med skälig anledning. Då det var försent att börja på någon annan kurs på skolan var jag tvungen att välja en kurs på Åsö vuxengymnasium för att få 100 poäng så jag kunde få min gymnasieexamen. Jag valde franska 1 men kommer tyvärr få F där. Vad kan jag göra förutom att acceptera läget och ta F:et? Kan jag läsa upp den på sommarskola? Om ja, är jag fortfarande i den nya urvalsgruppen Blex då? Vad händer om jag hoppar av kursen? Misstänker att jag inte får gymnasieexamen då men om jag sedan läser någon kurs och får poängen, då är jag väl inte med i Blex då jag har kompletterat?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det smartaste är nog ändå att gå klart kursen och få dina 2500 kurspoäng - har du bara F i den kursen och minst E i alla andra så borde du ändå få ut din gymnasieexamen. När det gäller sommarskola så får du kolla med din skola om dom eller kommunen ordnar det - franska brukar dock inte ges under sommarskola, brukar mest vara matte, svenska och engelska.

    All komplettering efter studenten gör att du hamnar i Urvalsgrupp BII med ditt nya betyg. Om du har en fullständig gymnasieexamen med behörighet till högskola så hamnar du i BIex.

    /Lena, Syv