Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    betygssättningen är lärarens kompetens. Jag är SYV, studie- och yrkesvägledare och sätter inte några betyg och har inte fått utbildning i betygssättningen. Du får gärna ställa din fråga till lärare. Annars är det rektor som på varje skola är "ytterst ansvarig" så du kan ställa din fråga till din skolans rektor eller be dina vårdnadshavare att kontakta din lärare och rektor på din skola.
    I min profession som SYV så kan jag upplysa om följande: för gymnasieval (konkurrens om plats på gymnasiet) är det viktigt att de rätta betygen kommer med i ditt Slutbetyg från grundskolan. Det är på de betygen som "siffran" (betygspoäng/meritvärde som också kan kallas för Jmf=jämförelsetal), med vilken du kommer konkurrera om utbildningsplats på gymnasiet kommer att räknas ut.

    Studie- och yrkesvägledare
    • 1i2jr3h4 : Så man får göra det? Det känns väldigt skumt att man får sätta ett lägre betyg än vad man egentligen skulle få bara för att motivera eleven.
    • Milla : Vänligen läs mitt svar ovan där jag förklarar att jag inte kan svara på din fråga, eftersom SYV-en har inte kompetens i betygssättningen.