Fanny
    Hej! Jag går tredje året på hotell&turism programmet.
    Enligt vårt program skulle det funnits ett stort utval av programfördjupningar enligt Skolverket, men istället så har skolan delat ut fem förbestämda programfördjupningar till oss.
    Det finns två kurser som jag verkligen inte vill läsa då jag vet att jag inte kommer ha någon användning av dom.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny;

    det är tyvärr lärarbrist och av den anledning så kanske det inte finns möjlighet att erbjuda välja kurser. Det är tråkigt, men vi kan inte göra ngt. mer än att råda dig prata med rektor på din skola.
    Vad skolan har lovat på förhand, när du sökte till skolan och hur situationen ser ut idag, 2,5 år senare... kan vara två helt olika situationer. Det är inte säkert det är samma rektor nu som då... rektorer brukar bytas ut ganska ofta, tyvärr...
    Jag tror inte någon försökte lura dig/er, utan jag tror att avsikter var goda men att möjligheterna är tyvärr små... de ekonomiska förutsättningar och lärarbrist gör det mycket svårt för skolorna att erbjuda stort urval av kurser.
    Att du skriver att du inte kommer ha nytta av två av de kurserna som du erbjuds att läsa...? Jag tänker så här: i fall din skola inte har möjlighet att erbjuda dig läsa andra kurser i stället, har du då val att inte läsa de erbjudna "2 onödiga kurser" och läsa med det på Deltid - du förlorar i så fall rätten till studiehjälpen från CSN och du kommer inte kunna få ut ditt examensbevis; för examensbevis från gymnasiet krävs det minst 2500 Betygsatta poäng... det går att ha max 250 F-poäng, men Betyg ska det vara - även F är betyg. Deltar man inte i undervisningen, har inte läraren underlag för att kunna sätta betyg och det blir då inte F, det blir Inget betyg och Inget betyg kan man inte ta in i ett examensbevis. På så sätt kan du ha stor nytta av att läsa de "onödiga kurser": för att behålla studiehjälp från CSN och för att få möjlighet att få Examensbevis.
    Sedan, kan det visa sig, att även "onödiga kurser" innehåller nyttig kunskap som du senare kan ha stor nytta av... det kan jag inte lova dig, men jag vill hoppas att det blir så!
    Vänligen
    ANNA