Erik
    Hej!
    Det är nämligen så att jag läser basår nu. I universiteten jag läser så har dem sagt att man har 1 tenta och 2 omtentor. Så min fråga är har jag rätt att få mer än 2 omtentor? Vad händer om jag nu skulle få mer tillfälle i omtenta förlorar jag min garantiplats då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!

    Garantiplats har de studerande som får godkända betyg. Det brukar inte spela roll om man fick godkänt betyg vid första tenta eller vid omtenta. Däremot om man göra alla omtentor som erbjuds och ändå inte får godkänt betyg, då kan man inte få garantiplats för man anses sakna förkunskaper (eftersom man inte fick godkänt betyg i de kurser som krävs för behörighet för vidare studier).

    Om särskilda skäl finns (sjukdom, dödsfall i familjen eller liknande tungt vägande orsaker) kan säkert fakultetsrektorn bevilja en extra omtenta. I sådana fall görs individuellt bedömning och generella regler tas "ur spel", kan man säga.

    Men annars så måste man försöka hålla sig till de regler och datum för omtentor som bestäms på förhand.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA