Lill
    Hej! Jag undrar om det finns möjlighet att börja om i ettan igen på samma program och skola? Jag har inga F eller så utan jag trivs inte jättebra just nu i dessa klasserna som jag måste läsa med nu. Jag kan stå ut med att det är som det är men om det blir värre vill jag ha en nödlösning. Jag tror jag kan trivas med de som kommer vara nya ettor då jag känner en där. Men som sagt går det börja i ettan trots att jag inte har några F eller måste jag då ta ett sabbatsår och sen hoppa in i tvåan med de nya "ettorna" som då är tvåor. Tror du det funkar. Tyvärr är inte min syv den bästa och har inte så mycket koll och därför frågar jag här.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj vad jobbigt att du inte trivs och att du inte upplever att du får stöd från din Syv! Kanske du bör boka en tid hos din kurator för att prata om din otrivsel, vad den beror på och om det finns något som gör att du trivs bättre och inte bara känner att du måste stå ut. För det är nämligen så att om du har minst E i alla kurser från ettan så får du tyvärr inte läsa om kurserna som skulle bli fallet om du gick om.

    Att ta ett sabbatsår är dock ett stort beslut och det bör diskuteras igenom med skolan och din familj. Flera frågor uppstår. Du bör ha en sysselsättning. Kan skolan reservera en plats åt dig? Vad garanterar att situationen blir bättre i den nya tvåan?

    Prata med din familj, kurator eller med någon på skolan som du har förtroende för om din situation för att komma fram till en bra lösning. Lycka till! /Lena, Syv