Gäst
    Hej!
    En deltagare är utbildad undersköterska med inriktning psykiatri. Han jobbar nu som behandlingsassistent och har tidigare jobbat som bland annat undersköterska och boendestödjare. Nu vill han utbilda sig till behandlingsassistent för att öka chansen att få en mer säker anställningsform. Han är inte beredd att genomgå en hel utbildning till behandlingsassistent utan vill få sin kunskap validerad. Finns det någon möjlighet för honom att gå en snabbare väg för att bli behandlingsassisten?
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,

    jag vill föreslå att "deltagaren" söker de här Yrkeshögskoleutbildningar som i och för sig är på 2 år, men på Distans<< Eftersom han redan har en hel del kunskaper, blir det inte så betungande för honom att läsa, då har redan kan mycket av det som ingår i utbildningen.

    Eftersom utbildning är på distans, kan han arbeta och studera samtidigt. Just nu finns det två passande yrkeshögskoleutbildningar, men det kan komma ännu fler... och jag råder i så fall söka alla. Man söker varje yrkeshögskoleutbildning "i första hand", behöver inte prioritera.

    Det kan inte uteslutas att i fall han kommer in, att en del av utbildningen kan valideras "bort" - och utbildningen kan bli kortare. Det får man fråga de utbildningsanordnarna som bedriver utbildningen - om det blir möjligt, men först måste han komma in på sina meriter. Båda de befintliga utbildningar - i Forshaga och i Sollefteå har tidigare utbildningsgrupper (inom de pågående utbildningar) - som befinner sig mitt i utbildningarna ... vilket gör det lättare att bli utexaminerad tidigare, t.ex tillsammans med den gruppen som ska till hösten påbörja sitt andra år på utbildningen.

    Ännu en möjlighet är att försöka "hoppa in" i en pågående utbildning - om ledig plats finns om anordnaren bedömer att den sökande har tillräckliga kvalifikationer. Mitt råd är att kontakta utbildningsanordnare med de frågorna...

    Jag tycker att det skadar inte att söka till alla de yrkeshögskoleutbildningar som man är intresserad av, sedan behöver man inte börja läsa även om man kommer in - det är OK att lämna återbud...

    Ang. "ren validering" - jag råder att kontakta arbetsförmedlingen närmast till den orten där personen bor eller arbetar.

    Om du berättar vilken del av landet det gäller, var personen bor och/eller arbetar, kan jag se vilka valideringsmöjligheter som finns tillgängliga.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    D. SYV