Elev

    Hej!

    1. När jag är inne och kollar efter jobb har jag märkt att jag tydligen oftast drar mig till jobb som kräver en jurist eller ekonom examen från universitetet. Jag har ingen chans att komma in på dessa program och skulle gärna vilja ha tips av er om det finns andra program att gå som man ändå kan ha en chans till jobben. Vad finns det för andra att gå? (Vet att det finns rättsvetenskap, men finns det andra?)

    2. Sedan tänkte jag även höra om man bara vill ha någon form av kontorsjobb ''har inte bestämt vad, utan vet bara arbete på kontor skulle passa perfekt'', vad kan ni rekommendera för universitetsutbildningar?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Linda,
    måste det vara just "universitetsutbildning"?
    Exempelvis finns det många utbildningar inom yrkeshögskola: yh till med.sekreterare och till paralegal (bara för att ta ett par exempel), som också leder till kontorsjobb. Kika gärna på www.yhguiden.se

    Ang.universitet
    det finns program, men också fristående kurser. Utbud kommer att tas fram till 15 mars 2019 då ansökningsperiod börjar till HT-19. Och det finns tusentals kurser och program som kan leda till kontorsjobb.

    Exempel på kontorsjobb som inte kräver eftergymnasial utbildning
    - handläggare på en myndighet, exempelvis på FK, försäkringskassan;
    - utbildningsadministratör;

    Du skriver att du inte har tillräckligt höga betyg för att komma in på de program på högskolenivå, som du vill läsa. Gör högskoleprovet. Anmälan är öppen t om 1 febr 2019. Även om du kanske redan gjort HP, gör det ännu en gång.
    Hälsningar
    D:

    • Elev : Min första fråga var att jag drar mig till jobb som har KRAV på jurist/ekonom examen, men eftersom jag inte kan komma in på dem undrade jag om det finns andra utbildningar där jag ändå kanske kan ha en chans till sådana typer av jobb?
    • Anna : Om det är ett KRAV på jurist/ekonomexamen, då måste man just ha den examen. Om man kunde få jobbet med en annan utbildning, skulle det inte ställas just KRAV på just den examen, tänker jag.
    • Anna : Kandidatexamen inom Ekonomi kan man sätta ihop av fristående kurser. Sök läsa Ekonomi på högskolenivå (vilken kurs i ekonomi som helst, till att börja med), sedan kan du - förhoppningsvis - sätta ihop dina kurser, efter 3 år, till Kandidatexamen.