Frost

    Hejsan! Jag kommer börjar på IM-programmet i augusti, detta är mitt första år. Innan dess så fick jag lov att göra om 9:an för att då försöka få betyg för att komma in på ett högskoleförberedande program, eller bara komma in på gymnasiet över huvudtaget. Jag lyckades bara komma ut med 4 betyg på slutet av skolåret(SV,ENG,HKK,BILD). Jag hade några fler betyg under höstterminen men de blev till icke godkänt pga att jag inte var närvarande alls under vårterminen. Jag kommer tenta 6 kärnämnena grundskolenivå i höstterminen så har jag varit väldigt ambitiös för att bli klar så snabbt som möjligt och få de betygen jag behöver för att kunna komma in på naturprogrammet och mitt dröm gymnasieskola. Då undrar jag, är det iallafall *möjligt* att kunna börja på ett gymnasieprogram (natur) årskurs 2 till vårterminen om man lyckas få alla de betygen för att bli behörig? Finns det någon chans alls? Jag har haft en massa olika folk som SYV, rektor från grundskolan, mentorer och även nätet säga helt olike saker hela tiden. Vissa säger att ja, det är möjligt om man lyckas få de betygen man behöver. Andra säger att det inte går att komma in i ett program under vårterminen för två anledningar. Antingen finns det ingen plats, vilket jag kan förstå, eller så är det för att rektorn och lärarna oroar sig att eleven inte kommer kunna hinna ikapp alla andra som studerar på gymnasienivå. Det gör mig bara förvirrad och jag vill så helst gärna ha ett rätt och satt svar. Jag är bra akademiska, rätt så smart om jag ska vara ärlig. Mitt problem var bara att jag hade hög frånvaro. Jag hoppas även på att hinna få betyg i fysik, biologi och kemi (+9 andra ämnen gymnasienivå) innan höstterminen är slut. Jo förresten, jag är född 2005, om det spelar någon roll. (Ursäkta att jag skrev så mycket) Tack så mycket! Ha en fin dag

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    gymnasieskolorna brukar i princip aldrig anta en elev mitt i ett läsår (även om eleven läst samma program på en annan skola förut). Så, jag svarar att jag tror inte du blir antagen inför vårterminen på gymnasiet.Jag blir extremt förvånad om du blir det för att det har aldrig hänt förut (enligt det jag vet i alla fall).
    Eftersom du är född 2025, blir din sista chans att börja på gymnasiet /på hösten i årskurs 1, alltså/ hösten 2024. Senare blir du hänvisad till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Försök under läsåret 2023-24 få så många och så höga betyg som möjligt i grundskolekurserna. Att bli behörig är nödvändigt men det är inte alltid det är tillräckligt (för att behörighet ger möjlighet att Konkurrera om studieplats). För att komma in på just specifik gymnasieskola behöver du ha högre snittbetyg från grundskolan än dina konkurrenter som söker till samma utbildning på samma skola.
    Vidare är det också så att komma in på en utbildning är första steget; sedan ska man också "palla" hela vägen i 3 läsår: vara närvarande i skolan, göra sitt bästa och lyckas genomföra och slutföra kurserna och få betygen. Att du inte är närvarande i skolan under lång tid väcker en fråga hos mig: varför är det så? Har du varit sjukskriven? Tyckte du inte om just den skolan du gick i? Annat? Du behöver inte svara på varför du var frånvarande från skolan... men titta gärna på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet - det kanske är distans med några få träffar under studietidens 3 år som passar dig bäst (tänker här på närvaroproblematiken).

    Studie- och yrkesvägledare