Sara
    Jag har länge haft en dröm om att bli psykolog men det är som du vet, väldigt svårt att komma in. Jag har 20.5 i betygssnitt i ansökan till psykologprogrammet(19.5 i betygssnitt + 1.0 meritpoäng).
    Tror du att det finns någon chans att komma in på bara 20.5 ? Eller måste jag välja att bli någonting annat ? Jag tar studenten nästa år men det är dags att bestämma sig snart.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Jag råder dig att göra Högskoleprovet - både i oktober och i april - plus att försöka få fler meritpoäng, genom att ändra din Studieplan på gymnasiet, om det går.

    Du kan söka till Psykologprogrammet på alla de högskolor/universitet där programmet ges men som lägre prioriterade alternativ, söka andra utbildningar - t.ex läsa till Socionom>>, och efter socionomprogrammet läsa vidare till samtalsterapeut eller till Psykoterapeut>>

    Du kan också titta på andra yrken och andra utbildningar, om du vill. Svara ang. om du kommer in på Psykologprogrammet med dina betyg, kan inte jag göra - det är ju ingen som vet var antagningsgräns hamnar vid framtida antagningar.

    Jag hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare