Pumpan
    Hej, jag undrar om det finns någon utbildning/program på universitetet som man både kan få jobb som anställd men eventuellt skulle kunna öppna något eget efter man jobba inom t.ex offentliga eller privata sektorn. Helst program som leder oftast leder till yrken där man brukar kunna starta eget företag.

    Mvh,,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det viktigaste för att kunna starta eget är att våga göra det + att ha en bra affärsidé (med "bra" menar jag i första hand Hållbar affärsidé). Vilken tidigare utbildning hen som startar eget, spelar, formellt sett, ingen roll. Kika gärna på framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare Det finns exempel på framgångsrika företag som startades med personer utan ens "grundskolekompetens" och det finns exempel på att de som har hur mycket utbildning som helst i "bagaget" inte lyckades hålla sitt företag flygande (ekonomiskt sett); även tur spelar roll och ibland mycket stor roll och t o m bli avgörande. Med "tur" menar att t.ex att sådana saker som Covid-19 ej slår till vid "fel tidpunkt" när företaget inte ännu är tillräckligt stabilt för att härda ut de dåliga perioder i samband med t.ex lågkonjunktur.
    Jag kan inte ge exempel på universitetsprogram som ofta leder till att man startar företag och kan sedan även framgångsrikt driva sitt företag. Att starta ett företag är första steget. Tyvärr går många nystartade företag i konkurs inom några få månader eller år av sin existens. Man kan också bli lämnad med stora skulder efter det att man har drivit företag. Så, jag tycker man ska tänka noga innan man ger sig in i det.
    Mitt förslag är att du satsar på en utbildning som "tilltalar dig" och som leder till yrket eller yrken som du kan tänka dig jobba som anställd inom. Detta för att starta-eget är tyvärr inte alltid möjligt, även om man kanske så gärna vill göra det. T.ex kan det ställas krav på att man har viss kapital sparat innan man startar sitt företag och det kan ta tid att spara tillräckligt mycket pengar, så man kan tvingas jobba som anställ i ganska många år innan man har råd att starta sitt företag. Se t.ex information på verksamt.se/starta/finansiera-starten

    Studie- och yrkesvägledare