Mohammed

    Hej, just nu har jag ett år kvar till att bli el ingenjör inom konstruktion men nu funderar jag på att bytta riktning till olja och gas elingenjör, därför vill jag fråga om någon vet hur jag ska göra.

    • Anna : Läser du på högskolenivå, alltså på högskola eller universitet, eller läser du på en yrkeshögskola?
    • :

      Jag läser på YH, jag vill även läsa färdigt min utbildning men har planer att komplettera min utbildning med olja och gas så att jag kan jobba på någon oljeplattform.

    • Anna :

      Om du vill bli Olje-gas-ingenjör: Det är möjligt att du behöver läsa på högskola-universitet (läsa chemcial engineering, t.ex kandidatprogrammet i kemi och sedan se vilka masterprogram som då kommer att bli sökbara). Det är möjligt att du på avancerad (masternivå) behöver läsa utomlands, då det kanske inte kommer finnas relevanta utbildningar i Sverige, tyvärr.

    • SYV-besökare : jag tror inte det finns så mycket inom detta i Sverige. Skulle gissa att i länder som har olja o gas, att detta är mer förekommande i utbildningarna som ges i landet.
    • SYV-besökare : Du kan försöka få svar hos Teknikföretagen, maila till [email protected]
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mohammed!
    Du glömde att skriva om du läser på högskolenivå eller inom yrkeshögskola, men oavsett så bör du kunna prata med dina lärare och studievägledare som jobbar på din nuvarande utbildning och som borde kunna ge dig råd på vad du kan göra pga du vill byta inriktning på dina studier.
    Om du vill läsa på högskolenivå i Sverige, sök rätt för dig utbildning på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam webbplats. Och vänd dig sedan till utbildningsansvariga på den utbildningen ditt du vill komma in.

    Det finns olika yrkeskategorier som jobbar på oljeplattformen, läs t.ex på sverige-norge.se/lediga-jobb-oljeplattform

    Du kan fundera på om du t.ex vill söka läsa Civilingenjör i kemiteknik, ett 5-årigt universitetsprogram.

    Hej igen, vi fick nyss svar från en sakkunnig. Var god läs nedan:
    " Det finns inga ingenjörsutbildningar inom specifikt Olja och Gas i Sverige. Är ju inte så stort här och dessutom under någon typ av utfasning. Jag tror det fortfarande kan finnas något på universitetet i Stavanger i Norge, det är nog det närmsta jag känner till.

    Sen kan man ju få kompetens via en rad andra ingenjörsutbildningar inom t.ex. energiteknik, kemiteknik eller teknisk fysik. Är det specifikt kompetens inom elteknikområdet för gas och olja så kan förstås olika elektroingenjörsutbildningar vara rätt.

    Hälsningar".

    Vi fick nu svar från Uppsala universitet som tycker att du bör boka tid hos en studievägledare.  Här kan man boka tid www.teknat.uu.se/boka

    Uppsala universitet har också drop-in studievägledning. Zoom länk till möten: https://uu-se.zoom.us/s/64940642970 Måndag - fredag klockan 12.00-13.00

    Med vänlig hälsning
    SYV

    SYV-besökare SYV

    KTH finns inte gas- och oljeingenjör, men om andra utbildningar skulle vara intressanta inom exempelvis energi, kemi eller maskin eller något annat som kan innehålla delar av det, så finns KTHs utbildningar på denna länk: https://www.kth.se/utbildning

    Om du är intresserad av KTH och har någon allmän fråga om utbildningarna som finns, så kan centrala studie- och karriärvägledningen på KTH kontaktas här: https://www.kth.se/utbildning/traffa-kth/studievagledning/kontakta-oss-1.402325