Thindra
    Hej, jag går i nian och står nu inför gymnasie val, har ingen aning vad jag vill plugga med men jah brinner verkligen för sång och älskar det mer än något annat. Min fråga till er är då, finns det inriktning mot sång på estetiska? Är inte så värst duktig på instrument däremot. Tack på förhand!:)

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Thindra,

    i vissa städer kan det t.ex finnas bara en gymnasieskola som erbjuder inriktning Musik på ES - ex. i Luleå finns det endast Lulea-gymnasieskola - och om man vill gå på gymnaiset i Luleå, och är intresserad av sång - är man "tvingad" att välja just den gymnasieskola /för det finns inga alternativ - tyvärr/.

    I Sverige hittar jag idag 135 gymnasieskolor som erbjuder ES, musik. Och varje elev får söka till alla gymnasiala alternativ... men sedan kommer det en fråga - hur det ska gå till, praktiskt sett? Kommer man in på en gymnasieskola så pass långt hemifrån att man måste flytta  - tillkommer det många svårigheter: ekonomiska och hitta bostad. Vårdnadshavare måste godkänna att en minderårig elev flyttar; gör de inte det - kan inte eleven flytta. Genom godkänndande åtar sig vårdnadshavare ansvar, inkl. ekonomisk ansvar för att eleven ska kunna bosätta sig på skolorten.

    • Anna :

      Sång är likvärdigt med instrument på ES, musik. Eleven kan välja sång eller instrument. Däremot på ES spets (spetsutbildning - som finns på några få gymnasieskolor) måste eleven ha två ”instrument” och då kan man inte ha sång två gånger utan måste ha ett bi-instrument. Dock har Nordiska-musikgymnasiet svarat att hos dem kan man läsa även Spetsutbildning med endast Sång (utan instrument) - så det kan tydligen variera... olika på olika gymnasieskolor.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, fick nu svar från Rytmus i Stockholm >> som lyder (var god läs nedan):

    Rytmus erbjuds en utbildning som heter instrument/sång, men man sysslar inte med både instrument och sång utan ett av dem.
    Den klassen är uppbyggd för att kunna skapa ensembler, med sångare, pianister, trummisar m.m.
    När man söker till denna inriktningen så söker man alltså antingen sång, eller exempelvis gitarr. Även de som spelar instrument söker på ett instrument. Att vi döpt den till instrument/sång är då klassen är blandad med olika instrumentalister och sångare, men varje elev i klassen har sin ’’specialitet’’ på antingen ett specifikt instrument eller som sångare.

    Vi har även en vokalmusiker gren där man också fokuserar på sång. Man sjunger i kör tillsammans med sin klass, men har även individuell undervisning i sång. I denna inriktningen har man dock även pianolektioner i grupp en timme i veckan.

    Singer/songwriter är också en gren som riktar in sig på sång och låtskrivande, här kan man dock behöva ha lite mer kunskap om instrument då man på denna grenen kompar sig själv på piano eller gitarr under sin sökning, även använder sig av piano eller gitarr under skolgången när man skriver sin musik m.m.

    Vänligen

    Hej igen, nere kan du läsa svar från Värmdö gymnasium :

    Eleven väljer antingen sång eller instrument. Däremot kan skolan ha
    kurser där instrument ingår. Hos oss har vi bruksspel och arrangemang
    där eleven får lära sig spel på ett eller flera ackordinstrument.
    Eleven behöver inte kunna instrumentet. För att hitta en skola som inte
    har kurser med inslag av instrument måste eleven kolla med skolan eleven
    vill söka till. Om eleven bor i Stockholm är gymnasiemässan i Älvsjö 22-24 nov 2018 >> en bra
    start att fråga >> gymnasieskolorna som har estetiska programmet inriktning musik
    hur de gör.

    Med vänliga hälsningar

    Och så här svarade Kulturama:
    Hos oss kan man läsa sång som ett huvudinstrument på vårt estetiska gymnasium med inriktning artist & musiker.

    AMB svarar så här:
    All instrumentundervisning på gymnasiet, gitarr, piano, sång eller annat, läses inom kursen som heter instrument och sång. Om en elev väljer sång som instrument, så läser eleven bara sång även om kursnamnet fortfarande är instrument och sång.
    Svaret på din fråga blir då egentligen, ja, vi erbjuder kurser där eleven bara läser sång.

    Trevlig helg

    Hej igen, vi fick idag ett nytt svar - var god läs nedan:

    Alla Rytmus-gymnasieskolor har i princip samma poängplan. Det står instrument/sång i poängplanen men det menas att man har ett intrument eller sång. Andra året kan man välja till ett biinstrument. Det finns sångare som valt till något instrument eller instrumentalister som valt till sång.
    När man går estet musik måste man ha inså1 (instrument-ng) i sin inriktning.
    >> Rytmus finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro och Borlänge.
    Hoppas detta är till hjälp!