Nicopiko

    Hej! Jag är en elev som går andra året på samhälle, beteende linjen. Jag gillar inte min linje eller min klass. Jag känner att jag inte passar in och att de ämnen som jag har i min linje är extremt tråkiga, ointressanta och jobbiga. Jag frågade min syv innan vårterminen om jag det fanns möjlighet att byta till estet då jag mycket hälften skulle vilja gå estet men hon sa att de hade går igenom för många kurser och att det inte skulle finnas möjlighet för det. Jag känner att hon inte har vart till så mycket hjälp de gånger jag vart där och pratat med henne. Jag vet inte om jag klarar av min linje eller klass länge till. Vad ska jag göra??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, tråkigt att läsa om att du inte trivs på din utbildning och i din klass.
    Jag vill börja svara med att berätta för dig att du från den terminen under vilken du fyller 18 år är gammal nog för att söka till folkhögskolornas allmänna kurser där du kan läsa mot omdöme om grundläggande behörighet och bli behörig till eftergymnasiala utbildningar. Många folkhögskolor har estetiska inriktningar. Kika gärna på det alternativet; du kan börja med att läsa på framtid.se/studier/folkhogskola
    Vad gäller byta till ES, så har SYV på din skola i huvudsak rätt. Du får gärna kika på information om ES och även på programplanen för ES >>. De olika nationella inriktningar på ES funkar i praktiken som olika gymnasieprogram och karaktärskurserna läses redan från årskurs 1. Saken är den att gymnasieskola får ej anta en elev till en utbildning där det på förhand är klart att hen inte ska uppfylla kraven för examensbevis. Och i kraven för examensbevis från gymnasiet ingår att även programstruktur för programmet och den nationella inriktningen "uppfylls". Det kan dock finnas "ett litet undantag". Innan eleven går ut årskurs 2 kan rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program men det finns regler även här - vissa kurser men inte alla kan bytas mot andra kurser. Sedan måste det också finnas plats i den utbildningen där du vill läsa... Det du skulle kunna göra är att söka till år1 på ES (helst till inriktningen Estetik-och-media; detta för att den liknar mest samhällsvetenskapsprogrammet av alla inriktningar på Estetiska programmet). Du söker via gymnasieantagningen på dina grundskolebetyg; du kan söka till vilken skola du vill. Om du kommer in och uppvisar godkända betyg från din nuvarande utbildning så bedömer jag att chansen är stor att du blir uppflyttad till år2 och läser i så fall två läsår mot examen i slutet av läsåret 2025-26.
    Mitt i ett läsår tar ju inte gymnasieskolorna nya elever; inte ens om det handlar om att byta skola men försöka komma in i exakt samma kurser som eleven läst på sin "gamla" skola. Det beror på att lärarna måste ju sätta betyg i slutet av kurserna och om du läst halva kursen på en annan skola, vet ju inte lärarna på den nya skolan vad du har presterat på den "gamla skola". "Överlämning" (att lärarna skulle redovisa för vad du har gjort i varje kurs skulle ta mycket av lärartid i anspråk och de resurser finns inte, tyvärr) + att om en ny elev dyker upp i klassen mitt i läsåret, så behöver lärarna lägga ner mycket tid på att introducera och handleda den eleven och den tiden tas ifrån alla de andra eleverna ju... så, det görs inte. Det är i praktiken extremt ovanligt att en ny elev tas in i en gymnasieklass mitt i läsåret, utan eleven hänvisas till att söka via gymnasieantagningen till nästkommande höst och konkurrera om plats med sina grundskolebetyg. Du kan t o m det året du fyller 19 år söka om till år1 - till vilken skola och program som helst. Senare kommer du "höra" till komvux.
    Just nu, i mitten av januari, finns det inte så mycket att göra än att se om ngn ledig plats finns på någon folkhögskola på allmänna kurser på gymnasial nivå eller om utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd kan skriva in dig på IM:Individuellt alternativ (där kan man t.ex gå på praktik - fördelen är att du har en vettig sysselsättning och har rätt till studiebidraget från CSN och rätt till gratis skollunch, åkkort och kan även delta i någon form av undervisning samtidigt som du går på praktik).
    Jag förstår att man kan tycka att systemet är alldeles för "fyrkantig" och jag kan i mångt hålla med om det. Dock kan inte en enskild SYV ändra systemet. Jag förklara för dig vad som gäller. Du får fundera på saken och bestämma vad du vill göra.
    Lycka till!
    Hör av dig om du har fler frågor.

    Studie- och yrkesvägledare