Alva

    Efter studenten funderar jag på att flytta till Jönköping. Jag skulle vilka läsa upp några kurser där som jag inte läst på gymnasiet bla engelska 7 och några mattekurser. Har sökt men hittar inte om man kan komplettera och läsa till gymnasiekurser eller om det bara finns yrkesutbildningar på komvux i Jönköping. Min fråga är helt enkelt om jag kan läsa gymnasiekurser på komvux i jönköping och isåfall vilka komvux ”skolor” det finns som erbjuder det?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alva!
    Jag antar att du har hittat till webbplats:komvux i Jönköping, alltså till jonkoping.se/barnutbildning/vuxenutbildning/vux
    Så här funkar gymnasiedelen på komvux, gäller alla kommuner: gymnasiestudier är inte obligatoriska och kan därför inte till 100% garanteras. Ofta får man plats på gymnasiala kurser om man behöver läsa de kurserna för behörighet till högre studier (exempel: om man saknar godkänt betyg i matte 3 och vill söka ekonomiutbildningar på högskolenivå, då får man - förr eller senare - plats på matte 3b-kursen på komvux).
    Det är inte förbjudet att göra ansökan om vilka kurser som helst (inom det utbudet som komvux i den aktuella kommunen erbjuder), men det finns ingen garanti att bli antagen. Vad gäller Engelska 7 så är inte den kursen ett krav på någon svensk utbildning och det går därför inte att hävda att man behöver den för behörighet till högre studier, därför är det ofta de som läser på komvux mot examensbevis (där också en viss "volym" av kurser krävs) som får läsa engelska 7.
    Söker man till komvux och sedan innan redan har examensbevis från gymnasiet, då är det oftast endast de kurser som man behöver för behörighet som man får plats på, exempel: man vill komma in på sjuksköterskeprogrammet men saknar naturkunskap 2. Men om man vill läsa kurser för att höja sitt meritvärde, t.ex ger eng7 + 1.0 meritpoäng, så är chansen inte så stor att få plats (detta för att varje utbildningsplats kostar pengar och komvux har begränsade resurser).
    Vilka skolor i Jönköping som erbjuder kurserna inom komvux kan ändras. Det behöver inte vara samma skolor nästa år som det är i år. Du söker, på komvux, en viss KURS och kan (ofta) önska vilken skola du vill läsa den på (om kursen ges av flera skolor) men du kan sedan få plats på en annan skola, där det finns plats. I vissa kurser finns inget val utan kursen kan ges på endast en skola. Detta kan också ändras från en termin till nästa. Komvux kan ha viss undervisning i "egen regi" men kan också ha all undervisning utlagd "på entreprenad" (hos privata utbildningsanordnare) och detta kan också ändras från en termin till nästa (och ibland även mitt i terminen).
    Mitt råd till dig är att du - om möjligt - försöker läsa engelska 7 (och även andra kurser som du läser för meritpoängen, som t.ex högre mattekurser) medan du läser på gymnasiet. Inom matte finns svenska högskoleutbildningar som kräver matte 4, men inga utbildningar som kräver matte 5 eller matte specialisering. Det går alltså inte hävda att man behöver läsa matte 5 eller moderna språk4 för behörighet till högre studier. Moderna språk 3 krävs för några högskoleutbildningar, så här kan man hävda att man behöver den kursen för uppnå behörighet.
    Är man behörig till högre studier men har för lågt meritvärde, hänvisas man oftast till att göra högskoleprovet och att anmäla sig till prövningar.
    OBS! eftergymnasiala studier finns även i andra former än högskola-universitet. Kika gärna på www.yhguiden.se - en sida om yrkeshögskolestudier. Yrkeshögskola antar endast Delvis på betyg, men annars på Sammantagen bedömning. Det finns också en annan ganska stor utbildningsform på eftergymnasial nivå - KKU

    • :

      Okej, jag funderar på att söka till psykologprogrammet när jag läst de kurser jag behöver. Har bra betyg men behöver såklart extramerit för att komma in där. Är det helt kört för mig att komma in med betyg eftersom komvux helst bara ger ut kurser till folk som behöver det för behörighet? Vill helst inte göra hp.

    • SYV-besökare :

      Det beror på hur ekonomin ser ut. Komvux får viss summa pengar för varje år; brukar dela upp det terminsvis. De som ej har grundskolekompetens tas in först, sedan sökande som ej läst på gymnasiet alls, sedan de som ej uppnådde kraven och fick Studiebevis och inte är behöriga till högskolestudier, och sedan sådana som har examensbevis, är behöriga men vill höja sitt meritvärde.... så du kommer hamna ganska långt bak i kön. Att pengarna räcker även för dig är tveksamt, men du kan också ha tur. I Komvux uppdrag ingår inte att se till att man får högt meritvärde. Komvux ska i första hand ge grundskolebehörighet till vuxna som saknar den. I andra hand utbilda på gymnasienivå de som inte läst på gymnasiet... och så vidare. Det finns inga förbud mot att ta in folk som är behöriga och endast vill få upp sitt meritvärde, men ofta räcker inte budgeten... så man kan söka i flera år och varje gång få svar PLATSBRIST. Och då söker man ännu nästa gång, men finns ej garanti på att någon gång komma in. Så, jag skulle definitivt rekommendera att du anmäler dig till högskoleprovet. Kostnaden för HP är lägre än för en prövning. Du "offrar" en dag (lördag eller söndag) på HP. Det du kan vinna är plats på din drömutbildning! :)

    SYV-besökare SYV

    Hej Alva,

    jag håller i stort sett med Annas svar. Men du kan också ringa till SYVen på komvux i Jönköping, 036-102424 Eva heter hon.
    Jag vill tipsa dig om följande: ta reda på när ansökningsperiod till komvux i Jönköping blir inför start (när du vill starta läsa). Om du gör ansökan innan du är folkbokförd i Jönköping kan du få avslag - det blir då frågan om Interkommunal ersättning (den kommunen där du är folkbokförd kan vägra betala till Jönköping för din utbildningplats); att man säger att man kommer bli folkbokförd i en ny stad, brukar inte hjälpa utan komvux-personal brukar vilja se papper från folkbokföringen om att man är godkänd för registrering på en ny adress (även om själva registreringen kan dröja). Detta handlar om pengar. En kommun där du inte är folkbokförd får inte ersättning för att ge dig undervisning och då har inte råd att erbjuda dig undervisning. Undantag: studier på grundskolenivå där man har rätt att läsa i vilken kommun man vill.