Alan

    Hej jag gick natur på gymnasiet och fick massa f då jag inte tog mina studier seriöst, kom ut med 1100 poäng utav 2400, har nu skrivit hp och fått 1,8 men behöver examen och behörighetskurser för det jag vill söka till, är det möjligt att söka till de kurserna jag inte klarade på komvux sen läsa de alla där på distans. Jag vet att jag enkelt kan klara de nu när jag faktiskt pluggar ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alan,
    du bör söka gymnasiala kurser på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om komvux i din kommun kan erbjuda de kurser du vill eller behöver läsa - på distans - är en fråga till komvux i din kommun. Nu, när det är Covid-19, är det mycket vanligt att så gott som alla kurser på komvux erbjuds på distans, men - som sagt, vi måste hänvisa till komvux i din kommunen där du är skriven.
    Vilka kurser som du bör läsa? - Svar: bäst är det om du gör planering tillsammans med SYV på komvux. Du behöver inte läsa exakt de kurserna som du läste på gymnasiet & skulle ha haft i ditt examensbevis från gymnasiet, utan det är mycket möjligt att du kan ha en hel del andra kurser.
    Vid planering mot examensbevis på komvux utgår man ifrån de betygen du redan har; tänk på att kursen Idrott & hälsa 1 får ej ingå i exam.bevis från komvux, så om du räknade in det betyget i 1100p. som du skriver om att du har, då har du i så fall endast 1000 poäng; är alla de tusen poängen Godkända? alltså betygen är E eller högre? Visserligen kan några få F betyg ingå i exam.bevis, men inte många. Max 150p.F får ingå i exam.bevis från komvux, t.ex en kurs Fysik1a kan ingå med F (det är en kurs á 150p).
    Vi rekommenderar att inkludera i exam.beviset de kurser som du kommer behöva för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning. Du vinner också på att inkludera kurser som ger dig Meritpoäng, t.ex eng 7. Dessutom är det bra att kunna mer engelska!

    De gymnasiala kurser som du definitivt (utan någon tvekan) behöver ha godkända betyg i är svenska 1,2 och 3; engelska 5 och 6 samt matematik 1 + gymnasiearbete. GA, gymn.arbete gör man mot slutet av sina studier; temat måste vara "rätt", alltså stämma överens med innehåll i examensbeviset.
    Du kan därför (i fall du saknar godkända betyg i några av de kurser som jag nämner ovan) söka läsa de kurserna på komvux (välj Distans-form, om komvux i din kommun erbjuder den möjligheten).
    Min uppskattning är att du behöver läsa på komvux på Heltid i 3 terminer, för att uppnå kraven för examensbevis.