Peter
    Hej!

    Jag undrar om det är tillåtet att studera fler än en stycken YH utbildningar samtidigt?
    Till exempel 2 stycken 100% YH utbildningar samtidigt eller 2 stycken 50 % YH utbildningar samtidigt?

    Tack //
    Peter
    • Milla : Jag har nu skrivit ett nytt svar på din fråga! *L*

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Peter,
    det är en lite ovanlig för oss fråga och vi kom fram till att vi inte riktigt kan svar på den.
    Vi känner inte till något förbud mot att läsa fler en en YH samtidigt.
    Det som vi 100% kan svara på är att man får inte mer än "en styck Studiemedel" *L* :-) från CSN även om man läser på mer än heltid.
    Rent praktiskt kan det bli svårt för dig att hinna genomföra studierna på ett tillfredställande sätt. Heltidsstudier är jämställda med heltidsarbete. Två 50% utbildningar borde gå att kombinera och lyckas med sina studier.
    Vi känner till några studerande som läste en högskoleutbildning och en yrkeshögskoleutbildning samtidigt /eller nästan, de "överlappade" varandra/ och det gick, så vitt vi vet, bra.
    Vi känner inte till något fall då en studerande hade fler än en pågående YH & vi hittar inte info- någonstans det det uttryckligen står att man får eller inte får läsa på det sättet som du undrar över.
    Vi hänvisar tid till Myndighet för Yrkeshögskolan, se alla kontaktuppgifter på https://www.myh.se/Kontakt/
    Vi återkommer om vi hittar direkt svar på din fråga.
    Mvh ANNA SYV
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Peter,
    vi har nu fått svar från Myndigheten för Yrkeshögskolan om att det inte finns någonting i regelverket som kan tolkas som förbud mot att läsa fler än en YH åt gången.
    Så svar på din fråga måste därför vara: man får läsa flera YH samtidigt om man kommer in på dem och om man anser att man hinner med det.

    Vi önskar dig stort lycka till med dina studier!
    Milla SYV på Fragasyv.se
    Studie- och yrkesvägledare