Nani
    Har blivit antagen för flygingenjör programmet och har ingen koll om flygbranchen och har inte tydigare läst om flygplan, undrar vad jobbar man med som flygingenjör, och vad behöver jag för att bli en skicklig flygingenjör trots att jag inte har någon passion i flygindustrien?
    • Anna : Börja gärna med att läsa på https://www.framtid.se/yrke/flygingenjor
    • Daniel : Mitt förslag är att du pratar med Studievägledare på din utbildning. Du kan också börja läsa och se hur det går. Det går ju att hoppa av en utbildning, i fall det skulle visa sig att det blev fel och du vill göra ngt. annat - läsa ngt. annat eller jobba i stället.
    • SYV-besökare : Mälardalens högskola som hade Flygingenjörsprogrammet, har inte det längre... till vilken högskola/universitet blev du Antagen?

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Mohamed,

    mitt förslag är att du börjar läsa, trots dina tvivel om det är rätt utbildning för dig, och speciellt om du idag inte något annat bra alternativ, t.ex om du inte har ett jobb du snabbt kan få - eller andra studier där du också fick plats /är antagen på/.

    Så småningom kommer du att komma fram till om du trivs på utbildningen och vill fortsätta; eller inte - och vill sluta. Alla som påbörjar utbildningar tar ju inte examen. Folk slutar av olika anledningar. Många gånger kan man på förhand inte veta om studierna blir "rätt". Du utvecklas ju också för varje dag, träffar nya människor och lär dig nya saker; kommer på nya idéer och får nya möjligheter "öppna sig" för dig... därför är det i princip omöjligt att säga att "den här utbildningen blir helt rätt för dig" för att om några veckor från idag är du inte samma person som du är idag, du kommer att förändras, men vi vet inte hur mycket och i vilken riktning.

    Samtidigt som du förändras, förändras också vår omgivning och bland annat arbetsmarknaden. Nya yrken uppstår; de befintliga yrken förändras till innehåll och andra "villkor" som lön; möjligheter till specialisering inom yrket; möjligheter att jobba utomlands mm.

    Sammanfattning:
    om du idag inte har något jobberbjudande eller andra studier du kan påbörja direkt, ta chansen och börja läsa där du är Antagen. Om du sedan kommer fram till att du absolut inte vill fortsätta, slutar du på utbildningen. Du kan söka jobb och andra utbildningar medan du studerar. Får du sedan ett bättre alternativ, byter du till det bättre alternativet.

    Hälsningar

    Daniel SYV

    SYV-besökare SYV

    Hej, jag fick nu svar från en sakkunnig. Var god läs hans svar nedan och jag hoppas det blir till hjälp:

    Flygingenjörsutbildningen på Mälardalens högskola är nedlagd. Den nya utbildningen är en civilingenjörsutbildning med namnet tillförlitliga flyg- och rymdsystem.

    En flygingenjör, så som det gamla programmet var upplagt, kan syssla med en rad olika saker. Huvudinriktningen var på flygunderhåll så flertalet av studenterna jobbar med dokument och schemaläggning av flygunderhåll, på SAS, Braathens, Norwegian Airlines osv. En del jobbar med flygburen elektronik på bland annat Saab. Några har fått väldigt spännande jobb som att jobba med nya strömlinjeformade karosser till formel 1-bilar men även med satellitutveckling.

    Det nya programmet är inte fokuserat på flygunderhåll utan snarare tillförlitliga system. Här kommer de blivande ingenjörerna att kunna jobba inom en rad olika branscher där säkerhet är en viktig del, t.ex. inom bil-,flyg-, rymd- kärnkrafts- eller medtekindustrin.

    Mvh
    Subject Representative, Aeronautics
    Program coordinator, M.Sc.Eng., Dependable Aerospace Systems

    Mälardalen University
    School of Innovation, Design and Engineering