mahid
    Hej jag bor i Uppsala och jag hade tänkt att plugga i Stockholm i Jensen Gymnasium Södra då jag känner mig för det. Min fråga är hur blir det med reseersättning?
    • Mikael : Vi har fått svar från Gymnasieantagningen: "En elev som är folkbokförd i Uppsala kommun och som går på en gymnasieskola i Stockholm har rätt till reseersättning. För närvarande uppgår reseersättningen till 1 015 kr per månad." För mer info kontakta: [email protected]

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mahid!

    Det kan spela roll hur långt det är mellan din folkbokföringsadress och den gymnasieskolan där du blir Antagen. Det kan också spela roll om det är en kommunal eller en friskola som du blir antagen på.

    Det kan också spela roll om samma nationell inriktning finns närvare din bostad.

    Ring till 018- 727 20 08 (prata med Bo) eller 018- 727 20 50 /gymnasieantagningen/ -  tel.tid: måndag - torsdag, klockan 9.30-11.30

    Då kan du få svar från experten direkt. Det är viktigt var du är skriven (folkbokförd) och inte var du faktiskt bor. Tänk på det när du ringer och pratar med Bo eller med någon annan på gymnasieantagningen.

    Jag vill tipsa dig om att Jensen gymnasieskola finns även i Uppsala, se skolans presentation här >>

    Om du ändå tänker pendla, råder jag dig att "provpendla" några gånger för att se hur lång tid det faktiskt tar + tänk på att bussen/tåget kan bli försenad. Det tar på krafterna att pendla. Det tar också mycket tid från andra aktiviteter. Du kommer att ha mindre tid för att vila och träffa kompisar. Vi har erfarenhet av att elever efter ett par månader tycker att det är för jobbigt att pendla (om tid, enkelväg tar mer än max 45 min).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Jensen gymnasium Södra bjuder på Öppet hus 3 maj, men du kan också boka Studiebesök eller prova på dag innan dess - och ta tid (hur lång tid det tar dig att komma till skolan). Åk gärna flera ggr för att känna hur det känns att pendla så här långt varje dag i tre år!

    Hej igen!

    det finns några skolor i Uppsala som erbjuder HA programmet, t.ex

    Thoren Business school

     Bruksgymnasiet

    och Lärlingsutbildningen i Uppsala. Om du får lärlingskontrakt, får du, dessutom lärlingsersättning som för närvarande är på 1000 kr/månad (betalas av CSN utöver den vanliga Studiebidraget). Om att vad det innebär att läsa som Gymnasial Lärling, läs här >>

    Du kan mycket väl söka Jensen Södra som ditt förstahands val, men sök även några andra skolor också - som andra-, tredje- och så vidare... alternativ.

    Det finns aldrig någon garanti på att komma in på en viss utbildning. Om konkurrens om platserna uppstår, kommer de med högre betyg in och så kan några sökande bli utan plats. Därför är det alltid bra att söka flera alternativ. I fall du inte kommer in på ditt första, blir du prövad mot det andra alternativet. Om du int kommer in på det andra heller, blir dina betyg prövade mot det tredje alternativet och så vidare.

    Sök många alternativ - är mitt råd!

    • : ja fast jag vill gå Handel där och här i Uppsala så finns det inte så många skolor som har HA och dessutom så gillar jag Jensens koncept. Jag skrev det här för ca 2 mån sen och då fick jag svar att jag skulle få reseersättning och nån utav er här på fråga syv bad mig att jag skulle provåka och se
    • Milla : Bra! Om du redan fick svar om att du får Reseersättning, då får du väl det. Då är det väl "problemet löst" i så fall! :) Lycka till med dina studier!
    • : jag var bara lite fundersam över det för jag glömde bort att jag fick ett mail från er men, skulle ni kunna göra mig en tjänst och se till så att det stämmer för är lite orolig.
    • Milla : Vi på Fråga SYV kan inte betala reseersättning. Vi kan inte heller ansvara för - om det blir någon ändring i reglerna eller om det är någon liten "detalj" som skulle göra det icke-möjligt för just dig att få den ersättningen. Det är därför mycket bättre du tar just denna fråga med SYV på din skola, med Antagningskansliet och med Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd. Det är där svaret finns och du får antingen lita på vad de säger/skriver till dig eller så be någon sort "garanti"-bevis på att du verkligen får reseersättning. Ngt sådant kan inte vi ge dig här på Fråga SYV.
    • Milla : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig.
    • : jaha men jag borde få för att kom ihåg att någon här på fråga syv sa det. Men jag tycker ändå iallafall att jag borde få. Ska ändå prata med Syv på min nuvarande skola för säkerhetsskull men tack ändå för svaret.
    • : Men jag ska söka om till åk 1 så jag kommer ta med mig kurser jag har läst och jag kommer kanske få ha praktik då. Det borde inte va så farligt att pendla det tar ca 1h och 15 som minst att åka dit. Jensen har ju bra schema man börjar ena veckan 8:00 och slutar 12:00 nästa vecka så kanske man börjar 12:30 och slutar 5 och då kan jag väl då åka hem en halvtimme tidigare dessutom så sportar jag inte utan tränar.
    • : aa ska göra det tack så mycket
    • : har bara sökt till två hittils och det är 1 HA på Jensen Södra 2 HA på Celsius men ska lägga till fler under maj för då kan man ändra
    • Julia : Bra om du lägger in flera alternativ i din gymnasieansökan! Lycka till med dina studier och ditt gymnasieval!
    Läs alla kommentarer