Help

    Hej! Jag går mitt sista år i gymnasiet där jag går samhällsvetenskapsprogrammet inriktning samhälle med extra kurser ( natur 2 & Matte 3) Jag skulle vilja bli flygtekniker? Kan jag bli det? Hur blir jag det? Tack

    • Help : hej! eftersom jag har natur 2 blir jag väl behörig för Fysik1a direkt?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    utbildning till Flygtekniker finns i Sverige inom yrkeshögskola,
    Se exempel:
    nordiskt-flygteknik-centrum-lulea-nftc/flyg-helikoptertekniker
    flygteknik-technical-training-nykoping/flygtekniker-b1-1
    yhguiden.se/utbildning/flygteknikcenter/flygtekniker
    -----

    Du kan behöva skaffa dig godkänt betyg i gymn.kurs fysik1a. Den kan på komvux läsas på 7,5 veckor. Eller i alla fall i en mindre kurs - fysik1b (som kan läsas på fem veckor).

    • Help : hej! eftersom jag har natur 2 blir jag väl behörig för Fysik1a direkt?
    • Anna :

      du kan läsa fysik 1a på komvux eller på en folkhögskola eller skaffa dig kunskaper genom självstudier och försöka hitta var du kan göra prövning i fysik1a. Att ha läst gymnasiala kurser i naturkuskap, krävs inte för att kunna läsa fysik1a.