Johannes

    Hej! Jag funderar på ifall man bör vara flytande i språket man studerar för att bli lärare i moderna språk när man börjar plugga - eller ifall man får tid och möjlighet att lära sig språket under tiden man studerar?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johannes,
    godkänt betyg i Moderna språk 3 ( i det språket som man vill bli behörig att undervisa i ) brukar krävas för BEHÖRIGHET till utbildningen. Det är givetvis bra att kunna så mycket inom det språket som möjligt; ännu bättre att ha det språket som modersmål och även ha studerat mycket inom det språket.
    Men, formellt sett, räcker det med E betyget i moderna språk 3 och sedan konkurrerar man om plats på utbildningen med sitt meritvärde och/eller med resultatet av högskoleprovet.
    Inom språket är det det rätt svårt att uppskatta Kunskapsnivåer (man kanske pratar mycket bra men ligger efter med stavning och grammatik... även de som har ett visst språk som Modersmål kan ju inte exakt "allt" inom det språket, ex. vissa fackord, namn på vissa verktyg eller slang-orden eller dialekter inom språket kanske man inte kan fullt ut...).
    Ju mer man kan inom det språket som man vill undervisa i, desto bättre... och språk är också en "färsk vara" på det sättet att i fall man inte använder språket, så glömmer man (och kan glömma ganska mycket på kort tid).
    Personer som har språket som Modersmål och som håller språket "levande" genom att t.ex prata och kommunicera skriftligt med sin familj och vänner samt resa till det landet där språket talas som vardagsspråket - har en stor fördel, om de satsar på att bli lärare i det språket, men att Kunna ett språk och Bli Bra Lärare i det språket är Olika saker. Att kunna lära ut är en konst som inte alla kan behärska; man måste bl.a ha tålamod och pedagogisk förmåga.

    Du undrar om man bör vara "flytande" och vad är det? Vem bestämmer att man är flytande? Det är en bedömningsfråga och du kan få olika bedömningar från olika sakkunniga... Har man grundläggande god språkförmåga och stor drift (Vill bli bra på språket) så hittar man ett sätt att bli det - i alla fall som oftast!

    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen

    Julia

    Frågor och svar taggade med 'svårighetsgrad' (3 st.)

    • F.O.F

      Skillnad på svårighetsgraden på samma kurs med olika lärosäten?

      Hej! Jag undrar hur mycket svårighetsgraden på en viss kurs/program skiljer sig på olika lärosäten? Exempelvis hur stor är skillnaden på att få godkänt eller uppnå högre betyg på en kurs vid på...

      Milla : : Hej, om det är samma kurs, med samma innehåll, så borde det inte finnas någon skillnad i svårighetsgraden. Det borde vara lika lätt eller svårt att klara... Läs hela svaret
    • Emil

      Hur svåra är civilingenjörsprogrammen?

      Hej! Snittade D i gymnasiet men la inte så mycket krut. Har nu siktat på ingenjörsstudier Och kom in på tekniskt basår på chalmers vilket ger garantiplats till civilingenjör elektroteknik. Borde jag sikta lägre med tanke på att man hör att civilingenjörsutbildningarna är så svåra? Är absolut...

      Anna: : Hej Emil!Om du kommer in på en utbildning, då har de som bestämmer kring den utbildningen "bestämt" att du kan klara av utbildningen, annars skulle du inte blivit antagen. Med "kan klara" menas... Läs hela svaret
    • Philip

      Svårighetsgrader inom IB?

      Hej. Jag har tänkt lite på IB och tycker att det blir mer och mer spännande för varje gång man läser om det. Jag vet dock inte hur svårt det är att vara elev i en sån klass.. Har alla ett perfekt uttal eller arbetar man med det? Kan alla massa svåra ord man aldrig hört? Om man...

      Anna: : Hej Philip, första året på IB är förberedande. IB programmet är egentligen 2årigt. Det är olika typer av elever som kan träffas på IB - svenska elever, elever som har engelska som modersmål men som kommer från olika länder och har... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga