Thea

    Alltså till min fråga, om man ska flytta utomlands till sommaren så man inte kan gå kvar på sin nuvarande skola kan man fortsätta att läsa det på distans, i mitt fall års kurs tre.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, det är viktigt att du svarar vilket program och inriktning du läser samt om du flyttar pga minst en av dina föräldrar ska jobba utomlands. Det är väldigt olika i frågan om rättigheter: beroende på Orsaken - varför du flyttar... Det är tyvärr inte så att alla som vill läsa på distans eller alla som under sin gymnasieutbildning flyttar utomlands får göra det. En "vanlig gymnasieskola" kan inte (får inte ens) erbjuda distans-upplägget.
    Korr-on-line har på prov (på uppdrag från Skolverket) bedrivit några gymn.utbildningar på distans; man söker via gymnasieantagningen i den delen av Sverige där man bor (är folkbokförd) och konkurrerar om plats.
    om den utbildning du går idag inte finns i "korr"ens utbud, kan du inte söka till Korr. Är orsaken till flytt att minst en av dina vårdnadshavare ska jobba i utlandet, borde du ha rätt att läsa via Hermods Distans i så fall.

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Thea,
    det är inte alla gymnasieprogram som kan läsas på distans, t.ex kan inte de yrkesprogrammen läsas på distans.
    ***
    Om du flyttar utomlands pga minst en av dina föräldrar ska jobba utomlands, har du rätt att läsa via Hermods Distans, men om du flyttar till utlandet av en annan anledning - kan du söka till Korrespondensgymnasiet (dock är det inte alla program/inriktningar som finns i den skolans utbud); sedan om du kommer in eller inte kommer in på Korrespondensgymnasiet - kan inte vi svara på. Du söker och så får du svar sedan. Kommer du inte in, kan du inte läsa på distans i så fall.
    ****
    Jag tänker också på att det finns svenska gymnasiala utbildningar i några länder utomlands - t.ex i Spanien, i London, i Brussel mm. - se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?Utomlands och i fall din utbildning: program-inriktning finns på skolan i det landet dit du flyttar, så kanske du kan läsa på en svensk skola utomlands.