em.

    Hej, jag vill komma in på hantverksprogrammet, textildesign. På gymnasium.se står det att antagningsgränsen är 150 meritpoäng, vilket jag antar är för i år då det brukade stå 240 (ish, över 200 iaf). Jag har 145 poäng (jag läste inte alla ämnen pga mitt mående) Finns det fortfarande möjlighet att komma in eller är det kört? En annan fråga, vi har ansökt om fri kvot men har inte fått något svar ännu. När får man besked om det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    skolverket påstår att de mest pålitliga uppgifter vad gäller antagningsstatistik för gymnasieval fås genom information från gymnasieantagningskanslierna och jag tittade nu på den informationen:
    vad gäller antagning till HV/textildesign på S:t Eriksgymnasium så står det på gymnasieantagningen.storsthlm.se att antagningsgräns låg vid antagning till hösten 2022 på 210 betygspoäng; antal antagna elever vad 34 och antal elever som stod i reserv var 43.
    Att ansökan i Fri kvot gjordes är jättebra. Dock kan jag inte svara om när du får svar på den.
    Enligt de uppgifter jag har så erbjuds samma utbildning, alltså HV/textildesign öven på Designgymnasiet Sickla
    Jag tänker också på det du skriver om ditt mående... Hur mår du idag? Kanske är det bra att titta på utbildningen som heter IM:individuellt alternativ - eleverna kan där läsa kurserna ur olika gymnasieprogram i kombination med praktik och ibland också endast gå på "helpraktik" (praktik på heltid) och utbildningsplan anpassas kontinuerligt, enligt elevens behov och förutsättningar. IMA är i första hand tänkt för elever som inte är behöriga till de nationella programmen men ibland kan även en behörig elev få möjlighet att skrivas in på IMA. Du får gärna kika på information om IMA>> och prata gärna med kuratorn och SYV-en på din "gamla" f d grundskola (jag antar att du redan gått ut grundskolan).

    Studie- och yrkesvägledare