SYV-besökare SYV

    Hejsan,
    om du inte får ut ditt examensbevis och går ut gymnasiet med ett studiebevis då saknar du med det grundläggande behörighet till alla svenska högskole- och universitetsutbildningar. Du kommer i så fall behöva att antingen komplettera på komvux och få examen från komvux eller skaffa dig 3-årig arbetslivserfarenhet för att bli bedömd ha grundläggande behörighet enligt "reell kompetens" (se information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg OBS! du kommer i så fall även behöva göra högskoleprovet).
    Mitt råd är att du försöker skaffa dig tillräckligt antal dagar på APL, praktik och att du ska försöka uppnå även alla andra krav för examensbevis, så att du blir behörig till eftergymnasiala studier direkt när du slutar på gymnasiet. Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god se gymnasieguiden.se/examen
    Vad gäller bli socionom, då kan man i Sverige bli det endast via studier på socionomprogrammet som är 3.5 lång universitetsutbildning. Det går inte bli socionom på annat sätt, förutom att skaffa sig "liknande utbildning" utomlands och sedan försöka validera den mot socionomexamen i Sverige, vilket kan gå (eller tyvärr inte gå) beroende på exakt hur den utländska utbildningen ser ut + hur reglerna i Sverige kommer se ut då (när det blir dags att validera den utländska utbildningen).
    Den säkraste vägen mot yrke socionom, är alltså att komma in på socionomprogrammet på ett svenskt lärosäte och för det krävs grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2 (2a eller 2b eller 2c) + i Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
    I ditt gymnasieprogram ingår inte mer matte än matematik 1a. Du måste därför välja läsa matematik 2. Ofta kan man på ditt program välja läsa matematik 2a, gör det, om du har möjlighet och försök få så högt betyg som möjligt men som lägst betyget E (i annat fall kommer du behöva komplettera efter gymnasiet).
    Men du får också gärna titta på andra yrken, t.ex på följande yrken:

    Beteendevetare

    Drogförebyggare

    Etableringslots

    Forensisk socialutredare

    Frivårdsinspektör

    Fältarbetare

    Kriminalvårdare

    Kvalitets- och etikrådgivare

    Psykolog

    Samhällsvetare

    Samhällsvägledare

    Social brobyggare

    Socialadministratör

    Socialpedagog

    Studie- och yrkesvägledare, SYV

    Utredare på Försäkringskassan