Melica
    Hej!
    Jag skulle vilja läsa naturvetenskap basår HT21 och undrade ifall det går att ta några naturvetenskapliga kurser i komvux innan jag blir antagen till själva basåren?

    Mhv,
    Melica

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag undrar: är du redan nu BEHÖRIG till högskoleutbildningar (grundläggande behörighet) och till naturvetenskapliga basår (särskild behörighet)?
    Alla naturvet.basår på högskolenivå på de svenska lärosätena kräver lägst godkänt betyg i matematik 2 (andra kurs på gymnasiet), men vissa kräver även matte 3 (olika på olika lärosäten).
    Om du idag ännu inte har godkänt betyg i matematik 3, råder jag dig att läsa matte 3 på komvux.
    Om du idag har både grundläggande behörighet och godkänt betyg i matte 3, då är du behörig. Då kan du försöka läsa för att höja ditt meritvärde - t.ex läsa engelska 7. Du kan också läsa matte 4. Även om matte 4 inte krävs, är det bra att kunna mer matte! och det är alltid bra att kunna mer engelska! Och om du inte har läst naturkunskap 2 på gymnasiet, kan du söka läsa nk2 på komvux. I kursen nk2 ingår delar av kurserna biologi1, kemi1 och fysik1b1, så det blir lättare för dig när du sedan läser fysik, kemi och biologi inom nat.vet.basåret.