Ellen
    Hej jag går i gymnasiet andra år i vård och omsorgs programmet och ska snart välja fördjupningsprogram så jag undrar om jag vill bli barnmorska kan jag då välja barn och ungdomsjukvård eller måste jag välja akutsjukvård?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, barnmorska är en påbyggnadsutbildning på en sjuksköterskeutbildning. Du måste alltså sikta på att bli sjuksköterska först, jobba ett par år och sen utbilda dig vidare till barnmorska. Så i detta läge spelar det ingen roll vilken programfördjupning du väljer - välj den som intresserar dig mest. Ta även reda på hur du kan komplettera VO på din skola för att få möjlighet till att plugga till sjuksköterska om du vill sikta på att bli barnmorska. /Lena, Syv