1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Du ställer en mycket viktig fråga men som också är komplex och omöjlig att ge ett kort svar på.

    En sak jag undrar över är om skolan är snabb på att rapportera skolk till CSN. Vid skolk förlorar eleverna rätten till studiehjälpen från CSN. De flesta gymnasieelever är måna om att inte förlora utbetalningar från CSN. Den ekonomiska incitamenten är ganska viktig för de flesta människor. Det kan vara en bra idé att införa någon form av belöning vid hög närvaro, t.ex att skolan köper ett antal körlektioner hos en Trafikskola om eleven har utmärkt närvaro...? (bara en tanke). 
    Du skriver om att eleverna skolkar på grund av att de inte trivs i skolan, men varför trivs de inte? Är det "tråkiga" lokaler? mobbing? att eleverna valde fel program? Man måste veta varför eleverna inte trivs för att försöka förbättra trivseln. 
    Det finns, teoretiskt sett, mycket man kan gör för att öka trivseln. T.ex kan skolan erbjuda frukost på skolan innan lektionerna börjar. Om lektionerna kan börja så sent som möjligt, t.ex tidigast kl.9.00 är också en åtgärd att fundera över. De flesta gymnasieelever skulle nog "rösta för" att ha sovmorgon varje dag. Att införa "dubbla-lektioner" för att skippa några raster, så att skoldagen blir mer komprimerad - är kanske också ngt att tänka på. Om ni på skolan kan fråga eleverna vad eleverna önskar och föreslår ska ändras på skolan - så kommer ni förhoppnings få flera bra förslag som också går att genomföra. Eleverna kommer i så fall känna att personal lyssnar på dem och tar deras önskemål och förslag på allvar, vilket borde öka trivseln på skolan.
    Nu är jag inte någon expert på att öka trivseln på en skola... men det borde gå att hitta experter på det område, kanske fråga några psykologer vad som gör att eleverna på vissa skolor trivs bättre än på de andra.
    Jag tänker också på att det kan vara en bra idé att involvera elevernas vårdnadshavare -- går det att erbjuda elevernas familjemedlemmar att vara närvarande på lektionerna? En elev skulle kanske inte våga skolka om hen vet att mamman eller pappan kan dyka upp på vilken lektion som helst. 
    Ovan finns mina "lösa tankar" kring den problematiken som du tar upp. Som sagt, en mycket viktig fråga men också svår att ge ett helomfattande svar på. 

    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med '1 juli 2025' (3 st.)

    • Ssssimme

      Högskolepoäng via jobb trots slutbetygsdokument?

      Om jag har ett slutbetygsdokument från gymnasiet, kan/får jag gå utbildning via jobbet som ger högskolepoäng? Om så är fallet, vad händer med dom poängen? Kan de komplettera det man saknar för slutbetyget?

      Milla : : Hej,jag tror du menar Samlat betygsdokument (dock skriver du "slutbetygsdokument"). Vad  "slutbetygsdokument" är vet jag inte. Min gissning är att du antingen har Slutbetyg... Läs hela svaret
    • Elev

      Ämnesbetyg, hur fungerar det?

      Hej! Jag undrar hur det fungerar med ämnesbetyg. Om man läser exempelvis biologi 2, får A i kursen, får man A i biologi 1 också då? Eller? I detta fall menar jag om man läser kursen som en prövning via komvux. Ännu ett exempel: Om man...

      Peter: : Hej llse!Planen är att införa ämnesbetyg på gymnasiet från den 1 juli 2025, alltså först om 3 år. Jag tror inte att alla detaljer är redan klara. Det kan bli ändringar i... Läs hela svaret
    • Jakoc

      Regeringens beslut kring komvux?

      Hej! Jag hörde på nyheterna att regeringen ska förlänga till 2025 möjligheten att få slutbetyg från komvux. Betyder det att man inte kommer kunna få höja sina betyg på komvux efter 2025/att komvux kommer helt och hållet tas bort...

      Julia: : Hejsan,för de som gick ut gymnasiet året 2013 och tidigare gällde det att läsa mot ett Slutbetyg och kurserna betygsattes i systemet IG (icke-godkänt betyg) - MVG (Mycket väl godkänt). Men... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga