Elev

    Hej! Jag undrar hur det fungerar med ämnesbetyg. Om man läser exempelvis biologi 2, får A i kursen, får man A i biologi 1 också då? Eller? I detta fall menar jag om man läser kursen som en prövning via komvux. Ännu ett exempel: Om man läser matematik 3b, får A där och har C i matematik 2b - ersätts C:et med ett A? Om man vänder på det: låt oss säga att man har A i Matematik 2a/Biologi 1 och sedan får B i matematik 3b/biologi 2 - ersätts det betyget med det högre? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej llse!
    Planen är att införa ämnesbetyg på gymnasiet från den 1 juli 2025, alltså först om 3 år. Jag tror inte att alla detaljer är redan klara. Det kan bli ändringar i planeringen både vad gäller datumen och detaljerna i hur det kommer att fungera. Mycket kan hända på 3 år. Så, ännu kan inte vi på FRåGA SYV svara på de frågorna som du nu ställer. Du får gärna ta del av den informationen som finns på följande webbplatser:
    Regeringen.se
    Riksdagen.se
    Skolverket.se

    Hej igen,
    Om man läser det som står på skolverket.se/undervisning/kallsidor/aktuella-forandringar-inom-kommunal-vuxenutbildning-komvux/amnesbetyg-och-ny-princip-for-betygssattning-inom-komvux - så ser man båda datum: 1 juli 2025 och 1 juli 2022. Jag kan förstå att det är lätt att "blanda ihop" saker och missförstå vad som börjar gälla när...
    Det som började gälla redan, från 1 juli 2022 är en ny princip för betygssättning som inte alls är detsamma som ämnesbetygen. Det är 2 olika förändringar: ämnesbetygen (från 1 juli 2025) respektive en ny princip för betygssättning, som började gälla redan, den 1 juli 2022.
    Vad är det som blivit nytt i betygssättningen från 1 juli 2022? - Jo, begreppet kunskapskrav har ersatts av begreppet betygskriterier. Det har också införts en ny princip för betygssättning. Den innebär att läraren gör en sammantagen bedömning av elevens kunskaper i förhållande till betygskriterierna och sätter det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. För betyget E (och betyget Godkänt) gäller fortfarande regeln om att elevens kunskaper måste motsvara samtliga betygskriterier. - En förenklad förklaring (min tolkning): fram till 1 juli 2022 gällde det att eleven måste uppfylla Alla punkter/kriterier för en viss betygsnivå, och eleven fick lägre betyg om hen missade "på en av punkterna". Exempel: eleven uppfyllde alla, förutom en enda, "punkt" för A-betyget och fick då B, eller t o m C i betyg. Men numera får läraren bortse från "små skavanker" och sätta högre betyg, om den sammantagna bedömningen är att eleven förtjänar det höga betyget. Dock måste eleven som ligger på E-betygsnivå, fortfarande, precis som innan 1 juli 2022, uppfylla ALLA kriterier för att få E, alltså godkänt betyg (här får inte en generös betygssättning tillämpas). Och detta har inget att göra med Ämnesbetygsreformen, som planeras från 1 juli 2025.

    • Elev : Hej! Det gäller from 1 juli 2022. Pratade med skolverket och de sa att det gäller då! Att det gäller 2025 handlar snarare om att det är de första ”riktiga” som får ämnesbetyg, men det införs i gymnasiet/när man gör prövningar from nu!
    • Anna :

      Det här läste jag nyss (den 31 augusti 2022) på Skolverkets webbplats: "Ämnesbetyg ska tillämpas från 1 juli 2025. De första eleverna som ges ämnesbetyg påbörjar därmed sina studier i det nya systemet efter 1 juli 2025." Om skolverkets anställda säger någonting annat i telefon, så be dem om mer information, t.ex att de hänvisar dig till en hemsida där svar på dina frågor ges. Du kan också maila dina frågor till skolverket. Du får gärna återkomma till oss och berätta vad du fick fram.

    • Peter : Jag har en gissning ang.varför man kan missuppfatta information om förändringar inom svensk skola, bl.a inom gymnasieskolan. Jag ska nu utöka mitt tidigare svar till dig.