Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32043 frågor besvarade.
Förklara syv för lägre åldrar?
6Poäng
SYV
Hej Som titeln lyder undrar jag om ni har tips på kreativa och roliga sätt att berätta / visa för lägre åldrar (i detta fallet en klass i åk 1) vad syv är och jobbar med?
Även om ni har tips på en sak/grej man kan ta med till klassen som är typiskt för syv yrket. Mvh Marco
Hej Marko, vilken intressant och viktig fråga! Tyvärr så finns det inte mycket erfarenhet av SYV för lägre åldrar...Måste direkt säga att vi på fråga SYV saknar expert på det område. Vänd dig gärna till personal på SYV-utbildningar och även på Förskollärarprogrammen och på lärarprogrammen som utbildningar till "tidigare lärare".
Med det sagt, ska jag ändå göra ett försök att ge svar. :)
Min första tanke är att det behövs yrkesvägledning för tidigare åldrar och borde satsas på mycker mer än det görs idag. Min andra tanke är att det kanske behövs ett Systematiskt arbete på det område och en gemensam plan med "tidigare lärare" som arbetar dagligen i åk1... att ett besök från SYV till åk1 elever är bra, men räcker inte.
Men om vi nu pratar om Ett besök till åk1 - och man idag inte har ngt.förberett på förhand, skulle jag ta hjälp av www.framtid.se -där tusentals yrken finns beskrivna. Man kan skriva ut ca 10 bilder på de yrken som eleverna i åk1 borde känna till, ex. Lärare; Busschaufför; Matsalspersonal; Kassapersonal (samråd gärna med lärare som undervisar i den klassen), och man kan be eleverna att "gissa" vilka av de yrken som jobbar i Skolan. Samtidigt är det bra att "plantera" en tanke på att många yrken kan jobba på olika ställen, ex. Städare >>.
En "övning" som man kanske kan ha är att eleverna jobbar i grupper (i tre-fem min) och lägger bilder som representerar olika yrken i olika "burken" - ex. Skolburken (för Skolyrken >>) och Butiksburken (för Butiksyrken). "Krokset" här att t.ex Städare passar både som Skolyrke och som Butiksyrke och båda svaren är rätt.
En sak som man som SYV kan ha med sig är kanske en docka eller flera dockor med yrkeskläder på - eller kanske en docka som man klär om i olika yrkeskläder (för att visa på att en och samma person kan jobba inom olika yrken). Om en SYV har själv tidigare jobbat som "ngt. annat" kan hen berätta om det: ex. innan jag blev SYV jobbade jag som Butiksbiträde >>. Finns det ingen docka med yrkeskläder, kan man använda Bilder eller så kanske man kan visa en film (helst kort film som presenterar flera yrken).
Svårt att säga hur framgångsrikt ett besök från SYV skulle vara till åk1 på grundskolan, om det inte följs av med någon fortsättning; jag skulle helst involvera personal som dagligen arbetar med de eleverna och även föräldrarna (kanske kan föräldrarna bidra med att hitta eller sy Yrkeskläder till en docka - och så kunde eleverna rösta fram vilket yrke ska docka jobba som den här veckan - och man försöker under veckan få reda på mer om just det yrket...?).
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Hälsningar Mikael
vi har samrått med sakkunniga och kom, än så länge, fram till följande: som en "sak" kan man t.ex göra en "personlig karta" - min väg genom skolsystemet - där du ritar en "gubbe" (som representerar dig) som går igenom skola och högskola till SYV-yrket.
Metoder för vägledning för mycket unga kanske man kan ta från vägledning för särskoleelever, där man ritar mycket och "leker" fram en "lösning" eller förståelse. Ex. kan man skaffa klossar eller Lego-bitar i olika färger där olika färger ska representera olika nivåer på utbildning, och så bygger man tillsammans med eleverna.
Ännu ett Tips som vi fick är att Umeå Universitet erbjuder i Samarbete med Skolverket "path"-kurser där 25 studievägledare får möjlighet att åka till Umeå (Skolverket betalar, fick vi förklarat för oss) och inom en sådan "path"-kurs (fortbidlning för studievägledare) kan man också lära sig mycket nytt, som bl.a kan användas i vägledning för mycket unga elever.
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Lycka till! Du får gärna höra av dig och berätta vad du själv kom fram till eller vad du fick för svar från andra källor! ANNA
Utökat svar
Hi igen, vi fick nu svar från ännu en sakkunnig; var god läs nedan:
Sök på uppsatser på universitetens databaser. ex. MUEP som du hittar om du går in på Mau.se och klickar på biblioteket. Du kan också söka i Google scolar. Om du söker på vägledning och tidiga åldrar och liknande sökord kan du nog hitta en massa. Jag har själv handlett studenter som skrivit om syn på yrken hos barn i förskolan. Det kom också en internationell vägledningsantologi om vägledning för yngre åldrar för några år sedan. Mark Watson var en av redaktörerna, han är verksam i Sydafrika. Om du söker på hans namn kan du nog hitta boken. Lycka till! Med vänlig hälsning
Hej, Det har kommit ny litteratur som tar upp den här typen av frågor; Studie- och yrkesvägledning-hela skolans ansvar av Charlotta Granath. · Granath, Charlotta (2019). Studie- och yrkesvägledning - hela skolans ansvar: metodhandbok med undervisningsexempel. Första upplagan, första tryckningen Stockholm: Sanoma Utbildning
Hej! Jag funderar på att plugga et 3 årig HR utbildning-med inriktning psykologi. Jag undrar nu vad är det som skiljer ett sådant kandidatexamen från t.ex. en hr kurs där man pluggar något specifikt inom hr t.ex. hr-assistent, hr-koordinator o.s.v. ? Har också frågan om jag pluggar denna...
Milla : :
Hej Ajna,i Sverige är det så att yrken inom HR är icke-reglerade. Det betyder att varje arbetsgivare bestämmer själv vilken utbildning hen tycker passar. Man kan med samma utbildning... Läs hela svaret
Hej! Jag undrar vad man kan jobba som med en förskollärarexamen? Tänker eftersom det är en akademisk utbildning vad finns det för andra jobbmöjligheter än just förskollärare?
Tack i förhand :)
Anna: :
Hej Nathalie!Jag vill börja svara med att man med förskollärarexamen kan (efter några år i yrket) söka jobb som Rektor inom förskola. Men annars, så finns... Läs hela svaret
Hej! Jag är väldigt kluven över vad jag ska studera på universitetet men något som jag fått höra av väldigt många nu är att det är viktigt att jag väljer något som jag är intresserad av. Dock är det är...
Julia: :
Hej Johanna!Svarar först om UX-design: utbildningar finns bl.a inom Yrkeshögskola, se exempel:yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/ux-designerochutbildning/nackademin/ux-designer********ang.... Läs hela svaret
Hej, Jag har funderingar, kring jobb och framtid. Gick hotell och turism(inriktning hotell och konferens) i gymnasiet och har arbetat i en klädbutik sen studenten(sammanlagt ca 3.5år). Vad finns det för jobbmöjligheter utan att gå en utbildning(exklusive utbildning...
Julia: :
Hejsan,
jag vet inte om du på gymnasiet fick godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6. Det är kurser som krävs för grundläggande behörighet till högskola/universitet. Om du inte... Läs hela svaret
Hej, Jag är antagen till en yh-utbildning som inköpare/upphandlare och jag har några frågor angående jobbet. •Hur ser tillgängligheten för jobb ut i hela Sverige samt Uppsala & Gävle regionen(min region) eller är de flesta jobben...
Julia: :
Hejsan,yrkeshögskoleutbildningar inom Inköp och Upphandling brukar vara i lite drygt 2 år; t.ex utbildning/affarshogskolan/inkoepare-upphandlare är på 415 yrkeshögskolepoäng - alltså läses... Läs hela svaret
Hej! Jag har funderat lite på civilingenjör i kemisk biologi, då kan man arbeta som Medicinsk analytiker, Laboratorieingenjör, Projektledare, Konsult, process- eller kvalitetsingenjör. När jag söker på nätet finner jag ingen riktig...
Anna: :
Hej,du påtalar ett mycket viktigt problem - erfarenhet krävs ofta men hur ska man ha erfarenhet som nyutexaminerad?Arbetsgivare kan önska sig "vad som helst" i... Läs hela svaret
Hej Jag står som reserv för beteendevetenskapsprogrammet och undrar om det finns goda jobbmöjligheter? Har hört att det kan vara svårt att hitta jobb som det. Men å andra sidan fick jag höra av en syv att utbildningen motsvarar socionomitbildningen, dvs...
Julia: :
Hej Donna;om yrket Beteendevetare och de jobbmöjligheter som vi känner till efter den utbildningen (beteendevetarprogrammen) - var god se Framtid.se/beteendevetareBeteendevetare - kontra... Läs hela svaret
om man läser maskin civilingenjör, vilka jobb kan man få i framtiden?
Liselotte: :
Hej Sayed,exempel på vilka arbetstitlar man kan ha - när man får jobb med utbildning Civilingenjör i maskinteknik är:Processingenjör, Projektledare,... Läs hela svaret
Jag har svårt att välja mellan två program som jag vill läsa på högskolan. Det är maskinprogram och data ingenjör( it).
Kan jag få tips om deras svårighets grad och jobbmöjligheter?
Anna: :
Hej Sayed!
En maskiningenjör kan ha varierande utbildning och syssla med många olika uppgifter, allt från konstruktion av maskiner till service och underhåll i produktionen på ett företag.... Läs hela svaret
Hej! Om man tar en socionomexamen och sedan läser vidare till master i social arbete, vilka fler jobbmöjligheter ges det då?
SYV-besökare: :
Hej, Linn,
generellt sett, har man möjlighet att ta fler och mer avancerade arbetsuppgifter om man har mer utbildning. Som socionom kan man arbeta inom en mängd olika yrken/positioner, och ju mer utbildning en socionom... Läs hela svaret
Hej!
Jag läser just nu lärarprogrammet i Uppsala. Mitt huvudämne är svenska men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska läsa som mitt andra ämne. Jag har funderat på att läsa svenska som andraspråk, eftersom jag tycker att det är ett intressant ämne men är rädd att bara kunna få jobb på...
Julia: :
Hej Alva
ämnet "svenska som andraspråk" erbjuds "vid behov", dvs när elever finns på skolan som har ett annat modersmål än svenska. Hur många elever som är i... Läs hela svaret
Är det värt att läsa Ekonomi-juridik eller är det bättre att läsa ekonomi-ekonomi.
Vad är skillnaden mellan de två inriktningarna och vilka jobb möjligheter finns det i framtiden?
Milla : :
Hej!
Skillnad mellan inriktningarna på ekonomiprogrammet kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf
Det är i första hand vidarestudier som är tänkta efter högskoleförberedande program och man blir... Läs hela svaret