Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31967 frågor besvarade.
Förklara syv för lägre åldrar?
6Poäng
SYV
Hej Som titeln lyder undrar jag om ni har tips på kreativa och roliga sätt att berätta / visa för lägre åldrar (i detta fallet en klass i åk 1) vad syv är och jobbar med?
Även om ni har tips på en sak/grej man kan ta med till klassen som är typiskt för syv yrket. Mvh Marco
Hej Marko, vilken intressant och viktig fråga! Tyvärr så finns det inte mycket erfarenhet av SYV för lägre åldrar...Måste direkt säga att vi på fråga SYV saknar expert på det område. Vänd dig gärna till personal på SYV-utbildningar och även på Förskollärarprogrammen och på lärarprogrammen som utbildningar till "tidigare lärare".
Med det sagt, ska jag ändå göra ett försök att ge svar. :)
Min första tanke är att det behövs yrkesvägledning för tidigare åldrar och borde satsas på mycker mer än det görs idag. Min andra tanke är att det kanske behövs ett Systematiskt arbete på det område och en gemensam plan med "tidigare lärare" som arbetar dagligen i åk1... att ett besök från SYV till åk1 elever är bra, men räcker inte.
Men om vi nu pratar om Ett besök till åk1 - och man idag inte har ngt.förberett på förhand, skulle jag ta hjälp av www.framtid.se -där tusentals yrken finns beskrivna. Man kan skriva ut ca 10 bilder på de yrken som eleverna i åk1 borde känna till, ex. Lärare; Busschaufför; Matsalspersonal; Kassapersonal (samråd gärna med lärare som undervisar i den klassen), och man kan be eleverna att "gissa" vilka av de yrken som jobbar i Skolan. Samtidigt är det bra att "plantera" en tanke på att många yrken kan jobba på olika ställen, ex. Städare >>.
En "övning" som man kanske kan ha är att eleverna jobbar i grupper (i tre-fem min) och lägger bilder som representerar olika yrken i olika "burken" - ex. Skolburken (för Skolyrken >>) och Butiksburken (för Butiksyrken). "Krokset" här att t.ex Städare passar både som Skolyrke och som Butiksyrke och båda svaren är rätt.
En sak som man som SYV kan ha med sig är kanske en docka eller flera dockor med yrkeskläder på - eller kanske en docka som man klär om i olika yrkeskläder (för att visa på att en och samma person kan jobba inom olika yrken). Om en SYV har själv tidigare jobbat som "ngt. annat" kan hen berätta om det: ex. innan jag blev SYV jobbade jag som Butiksbiträde >>. Finns det ingen docka med yrkeskläder, kan man använda Bilder eller så kanske man kan visa en film (helst kort film som presenterar flera yrken).
Svårt att säga hur framgångsrikt ett besök från SYV skulle vara till åk1 på grundskolan, om det inte följs av med någon fortsättning; jag skulle helst involvera personal som dagligen arbetar med de eleverna och även föräldrarna (kanske kan föräldrarna bidra med att hitta eller sy Yrkeskläder till en docka - och så kunde eleverna rösta fram vilket yrke ska docka jobba som den här veckan - och man försöker under veckan få reda på mer om just det yrket...?).
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Hälsningar Mikael
vi har samrått med sakkunniga och kom, än så länge, fram till följande: som en "sak" kan man t.ex göra en "personlig karta" - min väg genom skolsystemet - där du ritar en "gubbe" (som representerar dig) som går igenom skola och högskola till SYV-yrket.
Metoder för vägledning för mycket unga kanske man kan ta från vägledning för särskoleelever, där man ritar mycket och "leker" fram en "lösning" eller förståelse. Ex. kan man skaffa klossar eller Lego-bitar i olika färger där olika färger ska representera olika nivåer på utbildning, och så bygger man tillsammans med eleverna.
Ännu ett Tips som vi fick är att Umeå Universitet erbjuder i Samarbete med Skolverket "path"-kurser där 25 studievägledare får möjlighet att åka till Umeå (Skolverket betalar, fick vi förklarat för oss) och inom en sådan "path"-kurs (fortbidlning för studievägledare) kan man också lära sig mycket nytt, som bl.a kan användas i vägledning för mycket unga elever.
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Lycka till! Du får gärna höra av dig och berätta vad du själv kom fram till eller vad du fick för svar från andra källor! ANNA
Utökat svar
Hi igen, vi fick nu svar från ännu en sakkunnig; var god läs nedan:
Sök på uppsatser på universitetens databaser. ex. MUEP som du hittar om du går in på Mau.se och klickar på biblioteket. Du kan också söka i Google scolar. Om du söker på vägledning och tidiga åldrar och liknande sökord kan du nog hitta en massa. Jag har själv handlett studenter som skrivit om syn på yrken hos barn i förskolan. Det kom också en internationell vägledningsantologi om vägledning för yngre åldrar för några år sedan. Mark Watson var en av redaktörerna, han är verksam i Sydafrika. Om du söker på hans namn kan du nog hitta boken. Lycka till! Med vänlig hälsning
Hej, Det har kommit ny litteratur som tar upp den här typen av frågor; Studie- och yrkesvägledning-hela skolans ansvar av Charlotta Granath. · Granath, Charlotta (2019). Studie- och yrkesvägledning - hela skolans ansvar: metodhandbok med undervisningsexempel. Första upplagan, första tryckningen Stockholm: Sanoma Utbildning
Hej, Hur många dagar i veckan brukar man ha lektion om man läser en 7.5 högskolekurs? Det gäller om Distanslektion på halvfart.
Milla : :
Hej, kan tyvärr inte svara på din fråga. Läser man en högskolekurs på halvfart, ska man ägna cirka 20 timmar i veckan för sina studier och detta inklusive lektionstid,... Läs hela svaret
jag har läst affärjuridik i gymnasiet får jag ändå påäng om jag löser samma kurs igen i högskola
Milla : :
Hej Sara,även om kurer på gymnasiet och på högskolenivå kan ha samma namn, så har de inte samma innehåll. Högskole/universitetskurserna ligger på... Läs hela svaret
Hej, Om man blivit spärrad på universitetet pga en tenta finns det då möjlighet att omregistrera sig på den kursen man inte klarat av? Detta för att kunna börja nästa termin, då ett studieuppehåll inte ger garanterad plats?
Julia: :
Hej Donna,du måste få svar på den institutionen där kursen ges. Vi på FRåGA SYV kan inte svara på den typen av frågor, bl.a pga det kan vara olika på olika... Läs hela svaret
Hej!
Jag undrar om mitt meritvärde kommer att ändras om jag läser naturkunskap 2 på komvux? Jag har tidigare bara läst naturkunskap 1. Kommer den att räknas med om jag söker till en utbildningen där jag inte behöver den kursen?
Jag läser nu även en kurs på universitet kommer den kursen att...
Anna: :
hej Alexandra, jag gissar på att du har Examensbevis från gymnasiet. Om du inte behöver naturkunskap 2 (dvs om inte den kursen ingår i Särskild behörighet till den utbildning på... Läs hela svaret
Hej hej!
Jag har sökt en fristående högskolekurs inom grafisk design på 7,5 hp till våren, mest för att prova på det "på skoj" (men också lära mig mer inom det, såklart). Jag vill sedan börja studera ett program till hösten 2017, troligtvis civilingenjör i maskinteknik.
Jag undrar därför...
Anna: :
Hejsan,
Brendan gav dig rätt svar (se kommentarer till din fråga).
I det fallet som du beskriver påverkar inte dina studier på en högskolekurs - dina möjligheter att... Läs hela svaret
Hej!
Jag har läst Teknisk Basår år 2015 på KTH Campus i Stockholm.
Jag har gamla betygssystemet (G, VG, MVG).
Vilken urvalsgrupp hamnar jag i efter det?
Då mina betyg under basåret inte är de bästa skulle ju det optimala vara att betygen under basåret inte påverkar mitt...
Milla : :
Hej Sophie!
betygen i de kurser som du läste på högskola, påverkar inte ditt meritvärde (som räknas ut på dina gymnasiala betyg).
Dock prövas du i BII (kompletteringsgruppen), eftersom du kompletterade för behörighet efter gymnasiet.
Jag skulle vilja söka in till vissa högskolekurser, enskilda och då står det på fliken förkunskapskrav områdesbehörighet 5/A5 inom parantes men jag har ingen aning om vad det betyder, kan någon hjälpa mig?
Lena: :
Hejsan, här får du en länk till alla områdesbehörigheter - så kan du lättare utläsa vilka förkunskaper du behöver. Eftersom du har betyg från gamla gymnasiesystemet så ska du kolla under områdesbehörigheter som inte har... Läs hela svaret