LäkareR

    Hej! Jag ska behörighetskomplettera för att komma in på läkarprogrammet och jag läste sam/hum på gymnasiet (gick ut -99). Jag har läst Naturkunskap B. Räcker det som förkunskapskrav för Kemi 2, Biologi 2, och Fysik 2? Jag tänkte tentera på egen hand, göra så kallade "prövningar" i ovan ämnen. Och även om det finns förkunskapskrav som jag inte har, måste jag ha gått dessa kurser för att få gå Kemi 2, Biologi 2, och Fysik 2? Eller går det bra att tentera i dem ändå?

    Tack på förhand

    Blivande läkare

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, blivande läkaren! :)
    Du kan göra prövningar i gymnasiala kurser fysik2, kemi2 och biologi2 utan att ha läst några kurser på gymnasiet, över huvudet taget (och även utan att ha gått hela grundskolan); detta för att prövningsenheterna frågar inte vilka betyg du har. Om de frågar det, så är det mest för att se om du skulle ha rätt att bli befriad från prövningsangiften (vissa kommuner befriar från prövningsavgiften om man t.ex läst kursen och fick F i den förut...).
    Naturkunskap B är en gammal kurs som motsvarar den nya kursen Naturkunskap2. I den kursen ingår delar av kurserna fysik1a, kemi1 och biologi1.
    Söker man läsa kurserna på komvux, så brukar komvux kräva godkänt betyg i fysik1a innan komvux ger plats på kursen fysik2; och på samma sätt: krävs godkänt betyg i kemi1 innan komvux kan ge plats på kemi2 och också i biologi (godkänt betyg i kursen biologi1 innan komvux anser att den sökande har tillräckliga kunskaper för att ha en rimlig chans att få godkänt betyg i kursen Biologi2).
    Om du skulle läsa alla de kurserna på komvux, på heltid: fysik1a och 2, kemi1och2 samt biologi1och2, så går de på sammanlagd 650 gymnasiala poäng och det skulle ta 32,5 veckor (man läser 20 gymnasiepoäng per vecka, om man läser på heltid och på deltid tar det ännu längre tid).
    Om du anser att du har tillräckliga kunskaper eller kan skaffa de på egen hand, se om du hittar var du kan anmäla dig till prövningar. Du har rätt att anmäla dig till prövningar i fysik2, kemi2 och biologi2 utan att ha läst de ämnena i någon skola. Du kan inte bli nekad göra prövning på grund av att du inte har ngt specifikt betyg.

    Studie- och yrkesvägledare
    • LäkareR : Tack så hemskt mycket för svaret!
    • Milla :

      vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Kika gärna på info om prövningar på https://www.fragasyv.se/info/provning