Hanna
    Jag har precis börjat gymnasiet, och har läst franska i grundskolan men nu har jag bytt till tyska eftersom jag tycker franska är för svårt och inte speciellt kul. Jag har hört att man förlorar meritpoäng när man byter språk, men hur mycket och vad innebär det? Kommer jag inte kunna komma in på högskolan på grund av detta? Och är det bättre att få högt betyg i tyska än lågt i franska?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna,
    du skriver inte vilket år i grundskolan du började med Franska.
    Om du började i å k 6, skulle du börja läsa steg 3 på gymnasiet.
    Om du började i å k 8, skulle du börja läsa steg 2 på gymnasiet.

    Du skriver inte heller vilket gymnasieprogram du går.

    Allmänt gäller: reglerna kring beräknande av Meritpoäng är ganska komplicerade, se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Enkelt uttryckt, så är förklaringen som följer:
    du får inte Meritpoäng för Tyska 1. Du skulle fått 0.5 Meritpoäng för Franska 3.
    Du kunde fått 1.0 Meritpoäng för Franska 4 och på så sätt få ihop max Meritpoäng i Moderna språk.

    Om du läser Tyska 1, 2 och 3 på gymnasiet, får du 0.5 Meritpoäng för Tyska 3.
    För att få Meritpoäng räcker det med E i kursen. Meritpoängen höjer Meritvärde ganska mycket.

    Om huruvida man kommer in på en högskoleutbildning eller ej - med eller utan Meritpoäng, är jättesvårt att säga i förväg, för att man kan komma in på resultatet av Högskoleprovet, till exempel.

    Dessutom, så kan man uppnå max Meritpoäng även utan Moderna språk. Om man läser Engelska 7, som ger 1.0 Meritpoäng samt får 1.5 Meritpoäng i Matematik, då har man uppnått max, som är 2.5.

    Svar på din fråga om det är bättre att få högt betyg i tyska än lågt i franska /då du skulle fått Meritpoäng för Franska men inte för Tyska/ är att du höjer Medelvärdet mycket med Meritpoäng men du får inga Meritpoäng för betyg "F". Det som ger bäst konkurrensvärde är att få betyg "A" - eller så högt som möjligt i alla fall i alla kurser inkl. dem, som ger Meritpoäng - då får man Meritpoängskurserna "till godo" två ggr: får Meritpoäng samt höjer värde på betyg /eller inte sänker... i fall man har A-betyg i alla andra ämnen, då får man en liten sänkning om man får t.ex. B i Meritpoängskursen, men höjningen pga Meritpoäng väger över/.
    Det finns räknehjälp på www.antagning.se och jag kan skicka en direkt länk om du vill - där du lägger in alla kurser med betyg och får fram konkurrensvärde på dina betyg. Du har ännu inte fått några gymnasiebetyg men du kan göra uträkningar utifrån vad du tror du kommer att få.

    Om du återkommer med uppgifter ang. vilket program du läser samt vilket steg i Franska du skulle börja på gymnasiet med /och om du planerar att läsa ännu ett annat språk/ - kan jag bättre svara på din fråga.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV