Anna

    Hej jag har gått natur i ett år och funderar på att gå natur samhäll inriktning men jag är rädd att jag förlorar ett helt meritpoöng eftersom att jag inte läser matte4. Jag vill även tillägga att jag läser Spanska 4 som individuellt val och kommer läsa Engelska 7 i trean

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    för Mod.språk3, 4 och engelska 7 bör du få max i merit, som är 2,5. Ingen kan få mer än 2,5 meritpoäng.
    Dessutom, om du efter gymnasiet söker till högskoleutb., som ej kräver matte 3, får du merit för matte 2; och om du söker utb., som är kräver matte 2, får du merit för matte 2 och 3 - men bara "i teorin"; därför att max meritpoäng är ändå 2,5 och ingen kan få fler.
    Hänvisning: info om meritpoäng för dig med examensbevis på gymnasieGuiden.se

    Vänligen
    Julia