elev

    Hej som rubriken tyder, kan man med en förskollärarexamen arbeta adminstrativt? Tänker på till exempel inom skola, förskola, eller övriga organisationer. Vad gör en adminstrativ på förskolor till exempel? Behöver man hoppa på och plugga adminstration dvs eller vad finns det för yrken man kan hoppa på med en förskollärarexamen? Kan man arbeta som tex medicinsk sekreterare, bibliotekarie?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är upp till de som anställer. Individuell bedömning görs av en arbetsgivare som inom de icke-reglerade yrken kan anställa med vilken utbildning som helst.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zarah!
    Man kan arbeta administrativ med diverse olika utbildningar. Yrken inom Administration är i Sverige icke-reglerade. Det finns många olika typer av administratörer. Se - nedan - några exempel på administrativa yrken:
    registrator
    personaladministratör
    löneadministratör
    distributionsadministratör

    Du nämner i din fråga bland annat yrken Med.sekreterare och bibliotekarie. Det är för arbetsgivare inte förbjudet att inom de yrken anställa med olika utbildningar men allt som oftast anställs som med.sekreterare de som har tagit yrkeshögskoleexamen som Vårdadministratör, Hälso- och sjukvårdsadministratör eller som Medicinsk sekreterare. Se gärna några exempel på relevanta yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/halso-och-vardadministrator
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/vardadministrator
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/halso-och-sjukvardsadministration
    Som bibliotekarie anställs oftast de som har examen från en högskoleutbildning inom Informations- och biblioteksvetenskap (finns 3-åriga och 4-åriga utbildningar inom det område).
    Jag vill också råda dig läsa svar på en liknande fråga: snabblänk - fragasyv.se/fragor/vad-kan-man-arbeta-med-om-man-aer-foerskollaerare-inte-foerskola?

    • elev : Är det någon skillnad mellan personaladminstratör och lönedadminstratör samt distributionsadminstratör?
    • elev : Eller tänker om man är färdig eximinerad förskollärare, är det större chans att få jobb som tex personaladminstratör om man pluggar adminstration?
    • Anna :

      Har du gått in på länkarna (yrkesbeskrivningar) som jag satt in i mitt svar, ovan? Gör det. All "blå text" i våra svar och kommentarer är klickbara länkar. Läs om olika yrken på www.framtid.se - en sajt med över 2.ooo yrkesbeskrivningar. "Personaladministratör" är ett av de väldigt många icke-reglerade yrken. I arbetsuppgifterna kan olika saker ingå. Om hantering av anställningar och uppsägningar ingår vill arbetsgivare att hen som anställs har bra kunskaper inom Arbetsrättsliga frågor (det är alltså juridiska kunskaper som arbetsgivare efterfrågar). Som Löneadministratör kan man på vissa arbetsplatser endast betala ut löner, men på andra även sköta schemaläggning, delta i löneförhandlingar/lönesättningen och kanske göra även mycket annat också (Allt-i-allo) - ekonomikunskaper och även juridiska kunskaper värdesätts och ibland även krävs av många arbetsgivare. Som förskollärare lär man sig inte under sin utbildning om arbetsrätt eller ekonomi, så det är en mindre lämplig utbildning om man ska konkurrera om jobben mot de som har läst Juridik (i första hand Arbetsrätt) och Ekonomi på högskolenivå. Men det finns andra typer av administratörer, t.ex de som administrerar förskolekön och jag tycker att man med förskollärarexamen är mycket lämplig att jobba som administratör med frågor kring förskoleplatserna men vad arbetsgivae tycker kan vara olika från en arbetsgivare till en annan. Arbetsgivare kan tycka att någon med juridisk utbildning passar bättre då överklagande vid placering på förskolorna kan ske och då är det bra att ha juridiska kunskaper. Förskollärarutbildningar leder till Yrkesexamen som just förskollärare (ganska specifik, avgränsat kunskapsområde). med det sagt, så är det inte omöjligt att få ett annat jobb än förskollärare med förskollärarexamen men eftersom det blir upp till arbetsgivare - så går det inte att ge ett generellt svar.