Student1

    Hejsan! Jag pluggar på socionomprogrammet och har tankar på att skriva min uppsats utomlands i höst och då samla in material till kandidatuppsatsen helst i syd/central Amerika eller Spanien. Uppsatsen genomförs under ca 2,5 månader och behöver handla om socialt arbete på ett eller annat sätt men har så svårt att komma på ämnen att skriva om... har ni några förslag på ämnen? och tips på hur man kan tänka kring uppsatsskrivande? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    är du säker att du får skriva din uppsats utomlands? Har du frågat om det på din institution? Kan din uppsats handla om socialt arbete i något annat land än Sverige? - alla de frågorna måste du få svar på ditt lärosäte (din institution), vänd dig gärna till studievägledare på ditt program, är mitt råd.
    Som allmän studie- och yrkesvägledare (vilken jag är) så är man inte expert på just socialt arbete eller teman på högsksole-universitetsuppsatser. Jag är t.ex inte ens säker på att studievägledare som jobbar på socionomprogrammet skulle kunna ge dig några förslag på temat inför din uppsats; det är mycket möjligt att hen hänvisar dig till dina lärare med den frågan. De som inte läste på socionomprogrammet och inte jobbade som personal på socionomprogrammet, även om de är behöriga SYV-ar, har endast mycket övergripande (allmän) kunskap om socionomutbildningen. Det är jag vet om socionomprogrammet är att det leder till Yrkesexamen och det är därför mycket noga vilka kurser man läser; det går t.ex inte ta ut socionomexamen på annat sätt än att gå socionomprogrammet. Du borde kunna hitta de tidigare uppsatserna som studerande på socionomprogrammet har skrivit och ta inspiration därifrån. t.ex kan du ta samma tema som någon eller några tidigare skrivit inom men du gör ditt arbete med en annan synvinkel , andra frågeställningar, andra källor mm. Det är möjligt att uppsats inom socionomprogrammet kan baseras på intervjuer (t.ex intervjuer eller enkätsvar från de som jobbar som socialarbetare); vet inte om du får skriva om socialt arbete i ett annat land än Sverige. Som du säkert förstår nu, så kan de som inte är insatta i just det kunskapsområde ge dig tips och råd som 100% kommer accepteras av den läraren som kommer betygsatta din uppsats... så ta mina tips med en stor "nypa salt": tips är att du försöker tänka på var du vill jobba efter socionomexamen: är det som Socialsektererare på det kommunala socialkontoret? eller som Skolkurator eller vill du vidareutbilda dig till Kurator inom hälso- och sjukvården? och du tänker då Vad behöver jag fördjupa mig i för att bli ännu mer attraktiv för arbetsgivare att anställa mig just på den arbetsplatsen där jag vill jobba? Och så fördjupar du dig just inom det område med ditt uppsatsskrivande.

    Studie- och yrkesvägledare