K
    Hej!

    Jag undrar så här att kan man gå naturlinjen men man inte är bra på matte. Eftersom jag gillar NO ämnena och matte och jag tycker att det är verkligen jätte intressant. Alla säger att matte är svårt i naturlinjen och jag är rädd att inte ska förstå och få godkänt. Man läser mycket matte och jag tycker att det är roligt. Mest är jag dålig på problemlösningar.

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej K, jag tycker du kan med stor fördel prata med din lärare i matematik. hen känner både dig och de kraven som finns i gymnasiala kurser.

    Det jag känner till är att naturvetenskapliga ämnen - ju längre "uppåt", dvs svårare kurser, man kommer - ju mer mattekunskaper krävs. Det är jättesvårt (typ omöjligt) att klara t.ex Fysik 2 om man inte har bra kunskaper i hela kursen matematik 2 (och helst även matematik 3). De elever som får icke-godkända betyg i fysik 2 på gymnasiet "faller" oftast på avsaknad av bra/stabila matte-kunskaper (det säger i alla fall de eleverna och deras lärare).

    Ang. vad som är svårt/lätt - så är det Mycket individuellt! vi alla har olika förmogor,olika intressen, motivation, olika mycket tid vi kan och vill lägga ner på olika ämnen och det som är lätt för dig kankse är jätte-jättesvårt för mig! :)

    Hoppas någonting i mitt svar hjälper dig på något sätt. Lycka till!

    L. :)