Anna

    Hej! Jag läser sista året på den naturvetenskapliga linjen. Jag har länge strävat efter att utbilda mig till civilingenjör, men på det senaste har jag börjat svaja i min övertygelse. Jag har alltid haft lätt för mig i skolan, och gick ut grundskolan med 340 i merit och tog mig in på ett bra gymnasium... Det gick, inledelsevis, mycket bra även på gymnasiet, ända fram till föregående år då jag sänkte mitt betygssnitt rejält, med sämre betyg i både matte och fysik 1. Självklart har detta fått mig att fundera kring mitt val av yrke, det känns både lite väl utmanade samt tråkigt att påbörja en utbildning med fokus i mina svagaste ämnen. Jag är mycket fascinerad av biologi och kemi och har därför istället, de senaste månaderna, ställt in mig på att utbilda mig till läkare. Problemet är att mina betyg inte längre (kommer) att hålla för läkarlinjen och bör, enligt mina uppskattningar, hamna på 21,3 (inkl. merit). Jag är förstås mycket besviken på min insats, och undrar om det ännu finns en chans för mig att komma in på läkarlinjen, eller om jag istället bör satsa på något annat. Tacksam för er vägledning!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,
    antagningsgränser går upp och ner och det kan vara lättare att komma in på vissa orter samt att det är nästan alltid lite lättare att komma in till Vårterminen, alltså om programmet börjar på våren, vilket läkarprogrammet på t.ex Karolinska Institutet gör. Till vårterminen kunde man tidigare komma  in på med meritvärde 21.46.
    Antagningsstatistik för Läkarprogrammet (Karolinska institutet) i BI, direktgruppen visar följande siffror:

    och lite högre i BII, kompletteringsgruppen.
    Sedan kan man också prövas i HP-urvalet, om man har resultat från högskoleprovet.

    tips! gör högskoleprovet om du får möjlighet. Försök få så höga betyg du kan i de kurser du läser nu.
    Sök till flera orter eller som andra alternativet (eller ännu lägre prioriterade alternativ) - till andra utbildningar. Vilka yrken liknar läkaryrket men som inte kräver studier på läkarprogrammet? Se några exempel:
    Apotekare
    Läkemedelskemist
    Laboratorieingenjör i kemi
    Forskare i metabolomik
    Sjukhusfysiker
    Biomedicinare
    Embryolog
    Barnmorska
    Med.ingenjör
    Biokemist
    *** *** *** Du hittar ännu fler yrkesbeskrivningar på www.framtid.se. Yrken inom naturvetenskap beskrivs på framtid.se/yrken/naturvetenskap
    Och inom Hälso- & sjukvård -- framtid.se/yrken/halsa-sjukvard
    **'
    Du kan också välja att försöka höja ditt meritvärde inför antagningen till senare starter på programmet: om du under hösten 2021 gör några prövningar för att höja betygen i de kurserna i vilka du har lägre än A-betyg, och söker till vårterminen 2022, har du då bra chans att komma in!