Anton
    Hej! jag gick ut gymnasieskolan 2011 och fick ett slutbetyg. Nu går jag på komvux för att läsa upp lite grann. Jag har läst lite runt på internet om jämförelsetal och meritpoäng osv. Det står såhär på en på en sida: Betyg i moderna språk, matte, engelska som ingår eller som du kompletterat med kan ge meritpoäng på samma sätt som betyg enligt äldre system. Om du har kompletterat i efterhand kommer betyget inte räknas med i jämförelsetalet. Kurserna ger inte meritpoäng som områdeskurser. Får jag inte jämförelsetal för engelska 5 och för engelska 6 för att jag läser de på komvux. Jag har inte behövt att läsa engelska innan och har inte det i mitt slutbetyg.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Engelska A (samma kurs som numera heter Engelska 5) var en obligatorisk kurs i Slutbetyget från Gymnasiet.
    Jag råder dig ta med dig ditt Slutbetyg till vägledare på KomVux - så att ni kan tillsammans titta på det och i fall det verkligen är så att en kurs Engelska A inte är med i ditt Slutbetyg, bör du snarast kontakta rektor på din gamla gymnasieskola: då har du fått ett felaktigt utfärdat betygsdokument. Även om det inte är samma rektor nu, som det var då - är det fortfarande skolans ansvar att rätta till det. Lite bråttom är det också - för att möjlighet att få Slutbetyg kommer att upphöra inom snar framtid.
    Om du får detta rättat och får ut ett Samlat betygsdokument från din gymnasieskola /retroaktivt/ - kan du nu ta ut ett Slutbetyg från KomVux i stället. Fortfarande är kursen Engelska A (eller 5) obligatorisk.
    Om det skulle visa sig att du uppfyller kraven för Gymnasieexamen /där kraven är högre, t.ex. Engelska 6 och Svenska 3 har blivit obligatoriska kurser - om man vill ha högskolebehörighet/, kanske tar du ut Gymnasieexamen från KomVux i stället.
    Du skriver också om meritpoäng. Just MERITPOÄNG har enbart med KONKURRENSEN att göra och bara om man söker en svensk högskoleutbildning. Följande kurser ger Meritpoäng: Engelska 7, Moderna språk 3,4 och 5 samt "högre kurser i Matematik". Denna förändring trädde i kraft 1 juli 2011 - reglerna kring meritpoäng.
    Det hela det med att bli behörig till en högskoleutbildning kan upplevas som lite krångligt, för att det är det faktiskt.
    Dels, därför att man måste skilja på BEHÖRIGHET & Konkurrens. Dels för att Behörighet är uppdelat i två delar: grundläggande och särskild.
    Olika regler gäller i fall man har Slutbetyg/Samlat betygsdokument - inom "det gamla systemet" och Gymnasieexamen/Studiebevis - å andra sidan.
    Övergångsreglerna från det gamla systemet till det nya - är också inte så lätta att förstå sig på även för en Studie- & yrkesvägledare: det finns regler men KAN också finnas UNDANTAG.
    Därför rekommenderar vi att - innan man påbörjar sina komvux studier - att man bokar dit hos en SYV på komvux, tar med sig sina utbildningsdokument /alla som man har tidigare fått/ och går igenom vad som faktiskt redan finns och vad som fattas: och så lägger man upp en studieplan med MÅL /t.ex. att bli behörig till "den & den utbildningen"/. Målet kan också vara att tex. uppnå Grundläggande behörighet till högskolestudier /det behöver inte vara så att man 100 % vet vad man vill söka på högskolan/ men då finns det risk att man måste senare komplettera igen - för att uppnå just en viss speciell Särskild behörighet, om just den högskoleutbildning /eller yrkeshögskoleutbildning/ kräver det.

    Sammanfattning: utifrån den info- som jag får av dig, drar jag den slutsatsen att det rör sig om ett felaktigt utfärdat utbildningsdokument. Du bör därför ta med dig den till en behörig Studie- & yrkesvägledare på komvux eller på din gamla gymnasieskola - vilket som. De har nu "delat ansvar" för dig för att även din gamla skola har ansvar, trots att det gick lång tid efter studenten - i fall de gjorde fel, bör de nu rätta till det. Du bör ta tag i detta snarast, tycker jag - annars så vet vi inte om du läser de "rätta kurserna" nu.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV