Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag är inte säker på vad du tänker på när du skriver "2.0 poäng i högskolan" är det resultat från högskoleprovet som är 2.0? eller menar du att du läst 2 högskolepoäng inom någon högskole- eller universitetsutbildning?
    Med resultatet från högskoleprovet prövas du i HP-urvalet där du får ännu en chans (en "ny" chans) att komma in.
    Om du har läst några högskolepoäng, så spelar det tyvärr ingen roll när du söker till en svensk högskole- eller universitetsutbildning på grundnivå. Med "grundnivå" menas utbildningar som för behörighet ej kräver tidigare högskolestudier.
    Så, du konkurrerar i betygsgruppen/grupper med ditt meritvärde (på dina gymnasiala meriter). Om ditt meritvärde är 19.6 och antagningsgränsen skulle "hamna" på över 20.0 då kommer du inte in (i alla fall inte direkt men kanske senare - från RESERV, om du har tur).
    Hur högt antagningsgränsen kommer att hamna vid nästa antagningsomgång vet man först när antagningen är genomförd.
    Vi håller tummarna för att du ska komma in!
    Tips!" om du inte kommer in överväg att göra högskoleprovet och titta även om andra yrken och andra utbildningar. På www.framtid.se finns över 2.ooo yrken beskrivna. Utbildningar på eftergymnasial nivå finns även inom yrkeshögskola, se utbud på www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare