Anonym
    Hej!
    Jag har börjat plugga på folkhögskola (allmän kurs naturvetenskapliga basår 1-2 år år 1) vilket motsvarar andra året på gymnasiet då jag hoppade av samhäll/beteendevetenskap i gymnasiet under tvåan.
    Min största dröm är att bli tandläkare men jag antar att jag måste ansöka via högskoleprovet.
    Min fråga är då ifall jag med hjälp utav denna utbildningen på folkhögskolan kan få behörighet till tandläkarprogrammet?
    Jag hade även tänk plugga utomlands (inom Eu) och undrar om folkhögskolan skapar något hinder för denna plan.
    Jag undrar också om man pluggar tex i Riga om de utgår ifrån ett stort prov som ansökan eller om man kan söka in via högskoleprovet?
    Sen när man är klar med utomlandsstudier inom eu så undrar jag om man måste komplettera i Sverige? Har hört att man kanske måste plugga 1-2 år bara för att man har pluggat utomlands.
    Sista frågan är då hur betygen funkar. På folkhögskola får man betyg 1-4 så som jag har uppfattat det och jag undrar då ifall det räknas som betyg eller hur det funkar???

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vad gäller högre studier utomlands, så kan man när man är behörig att läsa på högskolenivå i Sverige, ansöka om Intyg för utlandsstudier - se information på uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier Utländska utbildningar brukar acceptera att man är behörig om man har dokument som bekräftar behörighet i Sverige (alltså brukar man vara behörig till samma utbildning utomlands som man är i Sverige). I Sverige krävs för tandläkarprogrammet Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4 eller motsvarande kunskaper.

    Antagning på utländska skolor?
    Kontakta den skolan i utlandet där du vill läsa för information om hur de gör antagning. Att en utländsk skola skulle göra antagning på "det svenska högskoleprovet" har jag svårt att tro.

    Du ställer en fråga om höjden på omdöme från en folkhögskola. Högsta omdöme är 4.0 och du bör sträva efter så högt omdöme som möjligt. Om skolorna utomlands bryr sig om hur högt omdöme från en svensk folkhögskola man har, eller inte - kan jag inte svara på. Det kan vara olika på olika skolor. Men för dig finns det ingen anledning att inte försöka få så högt omdöme du kan få!

    Du frågar om vad som händer när man är klar med examen som tandläkare utomlands. I Sverige är det Socialstyrelsen som utfärdar legitimation. Soc.styrelsen kommer titta noga på den utbildning du har genomfört och kommer att svara om kompletteringar behövs. Det går inte att få besked på förhand, för att ingen vet exakt vad som kommer ingå i din utbildning och hur den utbildningen kommer skilja sig från den svenska tandläkarprogrammet. Reglerna kan också ändras över tid. Se också gärna info på framtid.se/yrke/tandlakare

    • : Så alltså menar du att folkhögskola kommer ge mig den behörighet som krävs för att söka till tandläkare utbildningen? Tack för ditt svar!
    • Anna : Prata med personal på din folkhögskola, undersök vad som ingår i din utbildning. Om det ingår att du läser mot omdöme om Grundläggande behörighet + omdöme i kurserna fysik2, kemi2, biolog2 och matematik4, då är svaret Ja! Om du uppnår godkända omdömen då blir du ( i alla fall i Sverige ) behörig till tandläkarprogrammen.