Abby

    Hej, Jag gör IB kursen och ska ta studenten snart, jag har planerat att söka utomlands men jag vill ha Sverige som en andrahandsval om utomlands inte lyckas. Jag vill ansöka till tandläkare utbildningen men tog inte fysik 1 och 2, samt att jag har bara skrivdelen kvar på TISUS. Problemet jag har är att jag hittar en kurs i fysik 1a (Som ger behörighet att göra fysik 2) som börjar runt slutet av maj, men ingen kurs för fysik 2 under sommaren. Samt att denna fysik 1a kurs är förre jag får mina betyg. Så finns det något sätt att hitta kruser på folkhögskolan för fysik 1 och 2 förre Oktober? Jag såg också att det finns både fysik 1a och 1b som ger behörighet, vad är skillnaden mellan dom? Jag vill helst ha kurserna inom juli till september möljghtviss början av oktober om det finns några/om det går, för att jag vill se mina betyg (kommer ut början av juli) förre jag bestämmer om jag satsar her i Sverige med högskoleprovet eller går utomlands. Samtidigt om jag ska plugga har vill jag ansöka i hösten för att kunna börjag plugga i våren och för det behöver jag göra allt förre oktober.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill börja svara med att förklara att i fall man söker till en svensk högskole-universitetsutbildning som startar på våren (i januari) då brukar sista dag för Komplettering av ansökan ligga i början av december, så man har t o m hela november på sig att skaffa de betygen man behöver ha för att påvisa/bekräfta sin behörighet.
    Vidare vill jag också påtala följande: så länge du är inskriven på gymnasial utbildning inom "ungdomsgymnasiet" så kan du inte påbörja läsa på en folkhögskola eller på komvux. Du kommer inte bli antagen till en folkhögskola eller till komvux före det att du "går ut gymnasiet" (och det kommer du att göra i början av juli, vilket du själv skriver i din fråga om...). Så, du ska inte kunna börja läsa någon kurs som börjar i maj eller juni utan som tidigast en kurs som skulle börja i mitten av juli.
    Komvux i många kommuner kan erbjuda sommarkurser (men det är olika i olika kommuner) - till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd.
    Däremot är folkhögskolorna ej kommunala, så du kan söka till vilken folkhögskola du vill, i hela Sverige.

    Kurserna i fysik i den svenska gymnasieskola...
    Tandlläkarprogrammet kräver, för särskild behörighet, godkänt betyg i fysik 2.
    Fysik 2 är nästa kurs efter Fysik1a.
    I stället för fysik1a kan man läsa fysik1b1 och sedan 1b2. Kursen fysik1a består alltså av två delar som heter fysik1b1 och 1b2.

    Om du söker till komvux sök läsa fysik1a och sedan fysik2. Fysik1a läser man på heltid på 7.5 veckor; fysik 2 läser man på heltid på fem veckor; alltså studier i de två kurserna går ut på 12.5 veckor (om man läser på heltid).
    Om du söker till folkhögskolorna fråga om de kan erbjuda studier i fysik som leder till studieomdöme om särskild behörighet som motsvarar godkänt betyg i gymnasial kurs fysik2.
    Om studieformen komvux var god läs på Framtid.se/studier/komvux
    Om studieformen folkhögskola var god läs på Framtid.se/studier/folkhögskola

    Studie- och yrkesvägledare
    • Abby : Tack för informationen, jag läser vidare på dessa sidor. Men jag kan läsa dessa kurser i juni t.ex. om jag tar studenten början av juni men får bara mina betyg i början av juli? Och är det så att i komvux blir man betygsätt från A-F och i folkhögskolan är det bara godkänd eller icke godkänd?
    • Milla : Komvux betygssätter kurserna från F (icke-godkänt) till A (högsta betyget). Att få betyget E räcker för att påvisa Behörighet; betyget E är Godkänt betyg men det är bättre om man får högre betyg, så högt som möjligt, så klart! Folkhögskola ger Omdöme (studieomdöme) - ej betyg. Om det i folkhögskolans studieomdöme om dig står att du har särskild behörighet vad gäller fysik2, då har du det och är med det behörig till utbildningar som kräver fysik2. ... ang.påbörja kurserna i juni, och få betygen från IB-utbildningen i juli, så kanske det skulle funka på folkhögskolorna (om de nu ger sommarkurser i fysik, vilket jag inte alls är säker på att de erbjuder) men på komvux måste du antingen vara 20 år (från 1 juli det året du fyller 20 år) eller uppvisa bevis på att du har avslutat en 3-årig gymnasial utbildning (i så fall får du vara yngre än 20 år) och "avslutad 3-årig gymnasial utbildning" är ditt fall att du har fått diplom från din IB-skola. Du får givetvis söka till komvux eller diskutera det med komvux... Jag förklarar hur reglerna ser ut.