Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Issa,
    jag ser inga formella hinder som skulle förbjuda att läsa på en folkhögskola och på komvux samtidigt.
    ang. läsa på 2 olika folkhögskolor samtidigt är jag lite osäker... kan bero på vad man läser: är det en heltidsutbildning på varje folkhögskola så att det blir att läsa "två heltider samtidigt"? I så fall undrar jag hur du ska orka med det? Då behöver du lägga 80 timmar/vecka på dina studier i så fall. Uppge vilka utbildningar: små kurser eller heltidsutbildningar som du vill läsa på olika folkhögskolor, så ska jag undersöka frågan vidare i så fall.
    Du kan annars själv kontakta folkhögskolornas infotjänst och fråga.
    Mvh
    Julia

    • I :

      Jag läser Matte 1 Engelska 5 Svenska 1. Samtidigt vill jag läsa Historia 1 och naturvetenskap 1 på distans komvux så att det ska gå snabbare. Jag studerar 50 % procent. Så min fråga är kan jag plugga på distans i komvux historia 1 och natur medan jag studerar på folkhögskola. Eller kan jag studera på två olika folkhögskolor samtidigt. 50 % procent

    • Julia : Om du studerar på 50% på varje folkhögskola, blir det samtidigt 100%, alltså normal studietakt. Därför ser jag inga hinder i att göra så! :)
    • I :

      Men är det ok om jag studerar 50 %på folkhögskola och komvux distans  samtidigt

    • Anna :

      På komvux på gymnasial nivå läser du på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om det på komvux i din kommun finns kurser på distans som du behöver läsa eller inte, och om du kommer in på de kurserna, kan inte vi på FRåGA SYV svara på. Om kurserna finns och du söker dem och kommer in, så kan du börja läsa. Ingen kan förbjuda dig läsa på komvux och på en folkhögskola samtidigt - i alla fall vad vi på FRåGA SYV vet. Vi har aldrig hört om ngt förbud mot att läsa på komvux och på en folkhögskola samtidigt.
      Jag har dock en fråga till dig: vad är mål med dina studier? Om du vill få behörighet till högskola-universitet, då måste du veta följande: för grundläggande behörighet behöver du antingen få ut OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET från en folkhögskola eller Examensbevis från komvux. Varken sig i ett omdöme eller i examensbeviset kan man "blanda" kurser från olika skolformer, alltså i omdöme från en folkhögskola kan endast kurser lästa på folkhögskolan (troligtvis endast på just den folkhögskolan, och inte på "någon folkhögskola") ingå.
      I examensbevis från komvux kan endast kurser lästa på gymnasiet eller på komvux ingå (och även betyg från prövningar). Så, om du läser på gymnasieivå - diverse kurser här och där... komvux/folkhögskola... får du kunskaper vilket är ju jättebra! men du kommer på det sättet inte uppnå grundläggande behörighet och blir därför inte behörig till högskolestudier.

    Läs alla kommentarer