Hanna
    Hej,

    På grund av hälsoskäl har jag bestämt mig för att inte slutföra mitt tredje år på samhällsvetenskapsprogrammet, utan istället läsa natur natur på distans (eftersom jag även insett att jag vill bli läkare). Dock har jag inte möjlighet att påbörja naturvetenskapsprogrammet förrän i januari 2017. För att ha någon tidsfördriv har jag funderat på att läsa en grundkurstermin i konst på Jakobsbergs folkhögskola. Om jag skulle läsa en sådan kurs på folkhögskola, skulle det då påverka mitt slutbetyg från gymnasiet på något (negativt?) sätt eller när jag ska söka in till läkarprogrammet?

    Vänliga hälsningar,

    Hanna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    folkhögskola>> är en annan skolform än gymnasiet eller komvux.

    På folkhögskolorna får man inte betyg utan kan få ett Omdöme.

    Betyg från gymnasiet/komvux kan inte räknas ihop med "omdömen" från en folkhögskola.

    Jag ser inga nackdelar för dig, om du läser på en folkhögskola. Då studier på folkhögskolor är "separat" från studier på gymnasiet och på komvux.

    Det är bättre att läsa än att inte göra någonting, här har du absolut rätt!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen,

    är det på Korr-on-line i Torsås>> du kommer att söka eller vilken distansgymnasium menar du? :)

    Det där med din ålder är en viktig grej att ta hänsyn till.

    Eftersom du skriver att utbildningen börjar i januari, tror jag att det kan vara en privat skola som tar in elever på uppdrag från komvux, där komvux bestämmer vem som får plats - och i så fall är du för ung.

    En vanlig ungdomsgymnasieutbildning brukar inte börja i januari. De brukar börja i augusti. Den distansutbildning som alla elever kan själva fritt söka till finns endast på >>korrespondensgymnasiet

    Ang. "distans" - du får gärna kika på www.fragasyv.se/info/studieformer-distans - det finns många olika varianter av "distans". Många ggr finns det obligatoriska träffar; de kan också vara rätt många.

    "Ren distans" eller distans utan obligatoriska träffar - är en variant; men den är mindre vanlig. Det lönar sig att noga ta reda på vad de menar med distans på just din utbildning, som du är intresserad av.

    angående ålder på de studerande:
    Från och med 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år "tillhör" man komvux. Detta betyder att man ej kan antas till en "ungdomsgymnasiet" (vanlig gymnasieskola) senare än sista juni det kalenderår som man fyller 20 år.

    Börja läsa på komvux kan man i vissa fall tidigare än det ovan angivna datumet: t.ex om man redan har genomfört 3-årig utbildning på gymnasiets nationella program;
    eller om Utbildningsförvaltningen i kommunen köper plats på komvux för en viss elev (pga "speciella omständigheter").

    • : Hej, vad bra, tack för svaret! Jag undrar också lite om åldern för att börja på distansgymnasium. Jag kommer söka till år 1, även fast jag gjort flera kurser i år 1 och 2. Det jag undrar över är det att jag fyller 19 år i september, finns det då fortfarande möjlighet att börja från år 1? Själva utbildningen börjar i januari och är öppen för ansökan från och med oktober.
    • : Dessutom är väl distansutbildning likvärdig med vanlig gymnasial utbildning? Jag vill välja att studera natur på distans eftersom jag har hoppat runt bland olika program, bor långt från skolan samt för att jag måste genomföra ett intensivt behandlingsprogram nu i höst. Tror du att det är ett bra val?
    • Anna : Jag har nu utökat mitt tidigare svar. Du får gärna förklara vilken "distansgymnasialutbildning" du vill söka till och varför den börjar i januari? helst bör du skicka direktlänk till info om den utbildningen. Då kan jag se vad det för utbildning. har du varit i kontakt med dem och frågat om du söker på egen hand eller om komvux köper platser hos dem? Och i så fall söker man till /eller via/ komvux i sin kommun, men för det är du ännu för ung. :(
    • : Hej, den jag ska söka till är korrgymnasiet och när jag kontaktade dem sa de att reservkön var för lång för HT17, men att jag i oktober kunde söka för VT18. Det innebär ju då att jag kommer påbörja motsvarande år 1 på korrgymnasiet det år jag fyller 20, men söka plats till år 1 det år jag fyller 19. Fungerar det eller måste jag läsa på komvux?
    • Anna : Jag kan förklara hur reglerna set ut. Jag kan tyvärr inte veta om du kommer in på en viss skola.
    • Anna : Jag har nu utökat mitt svar. Jag hoppas du kommer in på Korr. Men det är bra att ha en "reservplan" i fall du inte kommer in. Vad gör du då?
    Läs alla kommentarer