Ll24

    Hej. Jag är inne på mitt andra år på utbildningen högskoleingenjör i byggteknik (Bsc Civil engineering) på LTH men har tappat lite motivationen då mycket av kurslitteraturen nu fokuserar på småskaliga privatbostäder, något som intresserar mig mindre känner jag. Jag är mer intresserad av infrastruktur, energi och på senare tid även miljö, och jag försöker nu se mig om hur jag kan få något jobb inom detta. Infrastruktur vet jag att jag kommer kunna jobba med, det är framförallt de två sistnämnda jag hade behövt hjälp med. Jag vet att jag kan söka masterprgram som Sustainable Energy Engineering och Vattenresurshantering på LTH, där den senare känns mer lockande. Har ni några fler tips på masterprogram eller andra tankar? Det känns lockande att jobba praktiskt utomhus och inte bara inomhus ska tilläggas. Jag har också tänkt i banor som att hoppa av och söka något mer naturvetenskapligt kandidatprogram som är mer direkt kopplat till miljö (eller biologi) men den tanken känns också utmattande då jag hoppat av tidigare studier. YH finns också men har inte så bra koll där.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vad gäller masterprogram och andra utbildningar på avancerad nivå t.ex magisterprogram eller kurser, så blir det en "senare fråga": utbildningsutbud förändras. Och du måste först avklara 3-åriga studier på grundnivå och det kommer du göra (om du inte hoppar av) till sommaren 2025, om jag förstår det rätt, så du kan söka till utbildningar på avancerad nivå först till HT25, och på så lång sikt vet man inte med någon större säkerhet vilka utbildningar som blir sökbara då.
    Prata med studievägledare på din institution och fråga om du kan genom valbara kurser förändra (i alla fall lite grand) inriktning i din utbildning.
    Du nämner också YH, och att du inte har riktigt bra koll där. Kika gärna på utbud av program inom yrkeshögskola på www.yhguiden.se
    OBS! nya YH-utbildningar kommer beviljas och "släppas" i jan-febr 2024, så kika även senare, t.ex mot slutet av februari eller lite då och då; nya yrkeshögskoleutbildningar kan "i små doser" släppas lite när som... Det stora "utsläppet" av nya YH sker dock oftast i början av varje kalenderår.
    Titta gärna på några exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola:
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/anlaeggningsingenjor-infrastruktur
    yhguiden.se/utbildning/nbi-handelsakademin/anlaggningsingenjor-med-bim-och-hallbarhet
    yhguiden.se/utbildning/kyh/anlaeggningsingenjoer-infrastruktur-miljoe-och-klimat

    Och den här utbildning verkar vara öppen för ansökan just nu (6 okt 2023):
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/anlaggningsingenjor-infrastruktur - du förlorar inget på att göra ansökan; detta för att det går alltid att senare tacka Nej till erbjuden studieplats.
    ***
    Vad gäller läsa ett annat kandidatprogram, så kan du söka till olika utbildningar, både inom yrkeshögskola och högskola-universitet medan du fortsätter läsa din nuvarande utbildning. Se var du kommer in. Bestäm sedan om du vill byta till en annan utbildning eller stanna kvar på din nuvarande. Att en utbildning skulle till 100% motsvara alla förväntningar både på kvalité och innehåll kan man hoppas på men för det mesta så blir det tyvärr inte så... utan man får "stå ut" med vissa "moment" men om du känner att den utbildning du läser är absolut inget för dig, då kanske det är befogat att hoppa av men då undrar jag vad ska du göra direkt när du har hoppat av? Har du möjlighet att snabbt få jobb eller snabbt påbörja en ny utbildning?

    Studie- och yrkesvägledare