Andrea
    Jag ska söka till ekonomiprogrammet och vill därför veta hur jag ska göra med moderna språk. Jag har läst spanska sedan sexan och vill gärna fortsätta med det. Det finns väl möjlighet till det (förutsatt att det finns behöriga lärare)? Eller måste jag välja ett nytt språk?
    • : Hej!
    • : Hej, jag går första året på livsmedelsprogrammet och jag kunde lägga till spanska. Även så på ekonomi på den skola du väljer borde det vara så, Spanska 3 kommer du läsa på gymnasiet och det är exakt som nians.
    • Milla : Hej William, du har rätt i att det är Moderna språk 3 man läser som första kurs på gymnasiet i fall man började med det språket i åk6. Men till skillnad från RL så är det obligatoriskt att läsa Moderna språk på EK. En kurs Moderna språk 3 bör vara fortsättning på "nians" språkkurs, inte exakt samma utan mer och svårare - för att det är nästa kurs. Mvh Milla SYV

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, om du läste spanska sedan åk6, är det Moderna språk (Spanska) 3 som blir den första kurs i moderna språk på gymnasiet. För den, förutsatt att du får minst betyg E, får du 0.5 i Meritpoäng, läs på
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Du får sedan läsa Moderna språk (Spanska) 4 - om du vill - inom Programfördjupningen eller som Individuellt val. För den kursen får du 1.0 i Merit. Moderna språk 3och4 tillsammans ger max Merit inom Moderna språk (OBS! om Moderna språk 3 krävs för behörighet till den högskoleutbildning som du söker, får du inte meritpoäng för Moderna språk 3 och för att uppnå max, måste du i så fall läsa steg 4 och 5).

    Det finns inga krav att fortsätta med samma språk på gymnasiet. Du får välja ett nytt språk och läser i så fall Moderna språk 1 som första kurs på gymnasiet och kan sedan, om du vill, fortsätta med 2, 3, 4 och 5 eller välja ännu ett annat Modernt språk 1 inom Programfördjupningen eller som Individuellt val.

    Mvh Anna SYV