L
    http://www.fragasyv.se/fragor/ska-jag-byta-eller-stanna-kvar

    Som svar på din första fråga så blev det lite fel där. Det jag menar är att om jag går naturbruk så får jag behörigheten till att plugga vidare till djursjukskötare (plus att jag lägger till något ämne till) och det är det ända yrket jag ser just nu iallafall att jag kan bli som verkar ok EFTER NATURBRUK.

    "Men OM DU INTE BRINNER SÅ MYCKET FÖR DJUR, varför vill du i så fall utbilda dig till Djurskötare och inte kan tänka ngt. annat jobb för dig i framtiden?" - Som svar på er kommentar här blev det också fel men det jag menar är att jag kan tänka mig andra jobb men inte så mycket annat än djursjukskötare OM jag går kvar på naturbruk för behörigheten jag får därifrån är inte speciellt stor.
    Alltså jag vill ha en bredare linje men är osäker på om jag klarar av att få tillräckligt bra betyg till kommande studier. Just nu har jag verkligen ingen aning om vad jag vill senare men vill gärna har möjlighet att kunna söka till olika högskolor/universitet.

    Nej det finns ingen naturbruksskola som ligger närmare men det finns andra skolor som har andra linjer som SA, EK m.m. Bor i Jönköping så naturbruksskolan ligger ute i Tenhult.
    • : Fick svar via mail om det finns lediga plaster och de svarde att jag ska fråga syv men enligt den slutliga antagningsstatistiken på intag.skola.jonkoping.se/stats.asp så verkar det finnas platser kvar.
    • Julia : Jag vet inte om man kan helt lita på info- på Antagningssida nu, när det slutliga antagningen är avslutad, för att de uppdaterar nog inte den sidan nu. Jag skulle fråga rektor på den skola & det programmet där jag vill gå - rektor har stenkoll på antal elever och har den senaste info- och är därför helt rätt person att fråga. Om du skall fråga SYV, så är det på den skolan, DIT DU VILL BYTA och inte på din nuvarande skola som du bör fråga.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej igen, det är inte kört även om man väljer "helt fel" linje på gymnasiet. Man kan komplettera med kurser på KomVux efter gymnasiet.
    Du kan även söka om nästa år - du kan t.ex. gå nu "på prov", hänga med så bra det går och vid årsskiftet söka om på nytt - så som om du gick i å k 9 igen. Du söker då på dina "gamla" grundskolebetyg.
    Och du kan börja på en ny skola och nytt program i å k 1 igen.
    Du kan också välja att tacka NEJ till den nya platsen och stanna kvar på ditt nuvarande program.

    Ang.eftergymnasiala utbildningar, så finns det en hel utbildningar som är mycket "ombytliga", dvs de finns nu, men inte om 2 år eller tvärtom - att det kommer att skapas utbildningar, som inte finns idag...
    just Yrkeshögskoleutbildningar är kända för att "uppstå och försvinna" om några år - för att de är mycket orienterade efter arbetsmarknaden /vilka behov som finns på arbetsmarknaden/. Du kan se exempel på utbildningar på http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=2&Municipality.county=&Education.text=
    När du är klar med gymnasiet, är kanske bara hälften av de utbildningar kvar och andra halvan är det helt nya utbildningar, som vi inte vet idag vad de kommer att heta. Jag menar att man inte behöver /och kanske inte heller kan/ bestämma sig redan nu exakt vad man vill utbilda sig till.
    Om du försöker göra det bästa av situationen och lär dig så mycket du kan och ser sen, vad du skall göra. För att få jobb är det inte alltid nödvändigt att ha en viss utbildning. T.ex. kan man satsa på att bli egen företagare och öppna t.ex. en Hunddagis /kanske i kombination med en affär, där man säljer hundmat & tillbehör: koppel, bädd, fästing-pennor mm./ Det finns framgångsrika företagare som inte har någon eftergymnasial utbildning. Det är en väg att gå.
    En annan är att satsa på skolan stenhårt och plugga jättemycket i strävan efter så höga betyg som möjligt. Och så ser man sedan hur långt betygen räcker, om man kommer in på den utb., som man drömmer om. Är man behörig & duktig, kan man komma in på utb. på resultatet av Högskoleprovet.
    Här kan du läsa om HP http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html

    Jag råder dig att invänta svar angående lediga platser på andra skolor & program och om det finns platser, kan du - om du vill - skriva till oss och samråda ang. ev. byte av gymn.utbildning.
    Om det inte finns lediga platser på ngt. program där du är behörig och som du vill gå - har du inte så mycket val, utan det bästa i så fall är att du hänger med så bra det går och har i åtanke att du kan söka om till nästa år. Din gymnasietid blir då fyra år i stället för tre, men det finns fördelar i detta: du blir ett år klokare jämfört med dina klasskamrater /livserfarenhet är värdefull/.

    Önskar dig en mycket trevlig helg!
    Julia SYV