Emma

    Hej! Jag har läst in de ämnena jag hade kvar av gymnasiet på komvux och fick sen ett examensbevis från komvux. Nu läser jag en vård- och omsorgsutbildning på Hermods och undrar om de betygen också "räknas" när/om jag ska söka in till högskolan senare eller om det bara är de betygen i examensbevisen som gäller då? Mvh Emma

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!
    Det kan bli olika, t.ex om du söker en högskoleutbildning som kräver Naturkunskap 2 och du blir behörig genom "ersättningsmöjlighet", alltså genom ett antal kurser inom Omvårdnads-område, då måste betygen i de kurserna också räknas in (det är då kurser som krävs för Särskild behörighet). Sedan kanske du inom din omsorgsutbildning läser matematik 2a, som inte är en obligatorisk kurs, men kan läsas som en valbar kurs och om du i ditt examensbevis inte har matte 2 och du söker till en högskoleutbildning som antingen kräver matte 2 eller som inte kräver matte 2 - i båda fallen kommer betyget i matte 2 räknas in. Om matte 2 inte krävs, då ger betyget i den kursen + 0.5 meritpoäng, vilket höjer ditt meritvärde.
    Så, det kan uppstå situationer när vissa kurser ur omsorgsutbildningen på Hermods kan räknas in. Men annars, så är det endast kurser ur examensbeviset som kommer räknas in och påverka ditt meritvärde inför ansökan till svenska högskoleutbildningar.

    • : Ok, då förstår jag. Tack för svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • : Tack!