Anonym030801

    Hej jag går 3e året på gymnasiet och jag funderar på om det går att lösa apl delen på skolan, jag känner att ha apl får mig att må dåligt och det triggar min ångest och då undrar jag om det finns ett bättre sätt att lösa det på då jag är väldigt rädd att börja må dåligt igen

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    mitt råd är att du pratar med kurator och med skolsköterska på din skola. Enligt skolverket, så får skola anordna APL på skolan om det inte går att hitta en APL-plats åt eleven. I ditt fall är det inte så att det inte går att hitta en APL plats, om jag förstår dig rätt.
    Så, svar på din fråga är, från min sida är "jag vet inte" (detta för att det i vissa situationer går att ordna APL på elevens skola men jag vet inte om den situationen du beskriver ger dig rätt till den anpassningen).
    Jag undrar också följande: om du går på ett yrkesprogram (för att det är där som APL ingår) så är tanken med din gymnasieutbildning att förbereda dig inför att jobba inom "valt yrke" men om du inte kan genomföra APL, hur ska du jobba inom det yrket som du förbereder dig inför, sen, efter gymnasiet?
    En annan fundering: om det är just "den aktuella arbetsplatsen" som du har problem med och du kanske kan genomföra APL på en annan arbetsplats? - det är frågorna som dyker upp i huvudet på mig när jag läser din fråga.

    Sammanfattning
    Prata med kurator på din skola och också med din klasslärare-mentor och med skolsköterska. Men sedan kanske också med rektorn på din skola. Var dock beredd på att svar på din fråga kan bli (tyvärr) nej.
    Hör gärna av dig och berätta hur det går! Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare